Bild från förra årets prisutdelning av Framtidsindex.

Locka fler unga till fastighetsbranschen ger pris

Fastighetsbranschens arbetsgivarorganisation Fastigo delar årligen ut priset Framtidsindex tillsammans med Fastighetsnytt. Priset går till det eller de fastighetsbolag som bäst kan visa på ett systematiskt arbete med att nå den unga framtida arbetskraften genom sommarjobb, praktik, prao eller traineetjänster. Årets vinnare presenteras den 19 september i samband med Business Arena på Waterfront Congress Centre i Stockholm. Bakgrunden till Framtidsindex är fastighetsbranschens stora och långvariga rekryteringsbehov. Genom att uppmärksamma företag som försöker nå nästa generations medarbetare hoppas Fastigo på att bidra till att fler unga väljer fastighet- och samhällsbyggnadssektorn som sin framtida arbetsplats.

- Generationsväxlingen i fastighetsbranschen är en utmaning. Men också en fantastisk möjlighet. Det är viktigt att vi uppmärksammar företag inom branschen som satsar på att nå ut till den yngre arbetskraften. På så sätt visar vi att vi bidrar till samhällsnyttan genom att minska ungdomsarbetslösheten, samtidigt som vi löser ett stort rekryteringsbehov som finns, säger Mona Finnström, vd på Fastigo.

Prisutdelningen sker torsdagen den 19 september kl 13.00 på Business Arena Stockholm som arrangeras på Waterfront Congress Centre i Stockholm.

Om Framtidsindex:

● Framtidsindex delas ut till de eller det företag som genom sommarjobb, trainee,

lärlingsplatser, praktik eller yrkesintroduktion anställt flest unga under året.

● Vinnaren i Framtidsindex 2019 utses genom en undersökning som Fastigo skickar ut till

fastighetsbranschen. Antalet företag som deltagit har ständigt ökat.

● Förra året vann Uddevallahem för sitt breda arbete med få in unga i företaget och Halmstad Fastighets AB vann för sitt arbete med att rekrytera sommarjobbare. 2017 vann Stena Fastigheter AB för sin breda satsning på att få in unga i företaget och Riksbyggen vann för sina insatser med att ta in sommarjobbare. I år delas priset ut för nionde året i rad.

Business Arena arrangeras årligen i Stockholm, Göteborg, Malmö, Umeå och London samt under Almedalsveckan. År 2020 expanderar Business Arena ytterligare internationellt och lanserar Business Arena Helsingfors. Sedan våren 2018 pågår även satsningen Business Arena Satellit – lokala arenor med lokala frågor i fokus.

För mer information, vänligen besök www.businessarena.nu.