Tomtar, stjärngossar, lucior och paket.

Tomtar, stjärngossar, lucior och paket.

Julen närmar sig med stormsteg och först ut är luciatåget - en älskad tradition.

Stjärngosse, tomte, lucia eller paket. Vi på Butterick’s tycker att det är viktigast att barnen själv får välja vad de vill vara. Huvudsaken är att alla barn är med. En gran eller stjärngosse spelar ingen roll.

Förra året valde vi att uppdatera omslaget på våra lucia- och stjärngosselinnen. Vi anser att både tjejer och killar kan vara lucia och stjärngosse. På Butterick’s värnar vi om svenska traditioner men utmanar gärna traditionella könsroller.

Luciafirandet är en härlig ljusfest som har utvecklats genom åren. I början stod lucia ensam, utan tåg, men har med åren fått ett rätt stort följe. Mycket bättre tycker vi och visst kan ett tåg ha fler än en lucia. Butterick’s har alltid varit inkluderande och vill att alla ska få vara med, så att erbjuda ett brett sortiment så att barnen själv får välja känns helt naturligt.

Glad Lucia!