Investor by Crowd lanseras i kärlekens tecken

by Crowds tredje plattform, www.investorbycrowd.se, kommer att lanseras den 14:e februari 2014. Investor by Crowd har fokus på kapitalförfrågningar och riktar sig dels mot privata bolag som söker kapital och dels mot företag verksamma inom branschen för kapitalanskaffning. På plattformen kommer man själv att kunna annonsera efter investerare, samt investera i aktiva emissioner.

Fredag den 14:e februari är det datum som Investor by Crowd släpps live och öppnar upp för användare i Sverige. Den riktar sig mot företag som av olika anledningar söker kapital och mot de professionella finansföretag som finns verksamma på marknaden.

I grund och botten handlar affärsmodellen om nätverk och om att synas digitalt. Genom att lägga upp en annons eller erbjudande, som kan vara från ett privat eller publikt bolag, når man ett stort antal potentiellt viktiga kontakter. Man hoppas kunna bli den naturliga samlingsplatsen för aktiva case - något som underlättar för både företag och investerare.

"Det finns mycket som tyder på att den här typen av plattform saknas på marknaden, både på den svenska och den internationella", menar Peter Dahlberg, VD. "Det är näst intill omöjligt att få en överblick av de möjligheter som faktiskt finns där ute om de inte centraliseras på något sätt. Förhoppningsvis kan Investor by Crowd fylla den luckan och bli navet i hjulet".

På Investor kommer det att finnas tre olika aktörer:

• Partners: Företag som driver verksamhet som kapitalanskaffning och investeringar. På Investor by Crowd finns möjlighet att underlätta samarbeten företagen emellan, samt att sprida publika företags emissioner till en bredare publik. Man har även ett stort intresse för de privata bolag som publicerar annonser/erbjudanden - då detta kan vara case de själva är intresserade att engagera sig i.
  • Annonsörer: Privata bolag kan på sajten annonsera efter kontakter till potentiella investerare. Genom att publicera en annons, där man beskriver sitt företag, vad man efterfrågar (kapial) och berättar vad man önskar uppnå med en investering ökar chanserna till rätt kontakt. Genom att sprida i både sitt eget och andras nätverk når man långt - och kan dessutom bli uppmärksammade av aktiva partners på Investor. Även publika bolag kan publicera annonser utan inblandning av en partner.
  • Findrs: Findrs är de personer som besöker sajten av eget intresse. Man kan ha koppling till något av de företag som publicerat en annons/ett erbjudande, ett intresse av att hjälpa andra eller sitta på ett stort nätverk som man önskar använda. För varje tips av en findr som leder till ett avtal om investering för en annonsör har findr rätt till en ersättning. Ersättningen beräknas procentuellt på den totala summan av slutinvesteringen man hjälpt till att förmedla. Findr kan välja att behålla hela sin ersättning själv, eller skänka en del till valfri välgörenhetsorganisation.

• investorbycrowd

by Crowd tillhandahåller två plattformar; Jobs by Crowd och Sales by Crowd, som båda syftar till att främja tillväxt utan risk. Från och med januari 2014 finns även Investor by Crowd som beta. Vi riktar oss mot de företag som söker tillväxt - antingen genom att partnerskap, affärer, investeringar eller anställning - utan att för den skull riskera ett stort kapital. Hos oss kostar ingenting förrän du faktiskt får ett resultat. by Crowd står för socialt ansvarstagande, vi uppmanar alla som gör en förtjänst på våra plattformar att donera till välgörenhet samtidigt som vi garanterar att skänka 20 % av framtida årsvinster till välgörande ändamål. Under 2014 fortsätter vi samarbetet med Hand in Hand, SOS Barnbyar och Plan Sverige.

Besök oss gärna på våra plattformar; https://jobsbycrowd.seoch https://salesbycrowd.se

I mitten av Januari kan du även besöka https://investorbycrowd.se

Peter Dahlberg

Presskontakt CEO +46 (0)73 543 33 34