Sales by Crowd lanseras i USA

I början av januari 2014 inleddes dialog mellan by Crowd AB och nätverket Mjardsjo & Associates i syfte att undersöka om by Crowds koncept har potential på den amerikanska marknaden. Nu förbereder man för fullt för en lansering av sajten Sales by Crowd i USA till hösten.

”Vi har ända från start fått bekräftat att Sales by Crowd har en affärsmodell som är mycket kompatibel med den amerikanska marknaden” berättar Peter Dahlberg, VD på by Crowd AB. ”Att vi nu har hittat en samarbetspartner som brinner för idén lika mycket som vi gör är otroligt spännande. Vi tror att konceptet kan bli framgångsrikt i USA”.

I USA är resultatbaserad ersättning, s.k. reps, sedan länge en väl inarbetad modell i affärsvärlden. Idag finns ett antal initiativ som liknar Sales by Crowd på marknaden, men ingen som har exakt samma profil som Sales by Crowd.

I dagsläget är ett dotterbolag, Sales by Crowd Inc., registrerat i Las Vegas, Nevada och lanseringen är planerad att ske under tidig höst.

"Att valet föll på Nevada beror dels på de redan etablerade nätverk vi har där, men också på att affärsklimatet för svenska företag känns lovande. Vi har även blivit otroligt bra bemötta av det Svenska Konsulatet och ser mycket fram emot att lära känna området bättre" säger Peter Dahlberg.

Lena D.I Walther, Honorärkonsul på Svenska Konsulatet, bekräftar intresset för Sales by Crowd och menar att det inte bara är ännu ett svenskt företag på plats - utan att plattformen även kan ge goda samhällseffekter på lång sikt.

by Crowd har i Sverige tre aktiva plattformar, Sales by Crowd, Jobs by Crowd och Investor by Crowd. Tillsammans syftar de till att hjälpa tillväxtföretag att hitta kompetens, affärer och kapital. I framtiden hoppas man kunna ta med sig även ytterligare plattformar till USA.