byBrick Operations går in i Nordic IT Group

byBrick Operations bildar koncernen Nordic IT Group tillsammans med sex andra ledande aktörer inom IT-drift. Med ambitionen att vara ett ledande IT-drift och tjänstebolag för små och medelstora organisationer skapar den nya konstellationen ett starkare erbjudande för både kunder och medarbetare.

Investeringsbolaget Capillar Equity står bakom satsningen som förutom byBrick Operations innefattar Canmer Data, CC IT, CoreIT, DNS IT, Kullander och Zelly. Alla bolagen är starka regionalt med lång branscherfarenhet, men har även tjänsteportföljer som kompletterar varandra.

Som helhet erbjuder Nordic IT Group en stor bredd av tjänster inom IT- och applikationsdrift, infrastruktur, molntjänster, säkerhet och digitalisering mot såväl regionala som nationella och internationella kunder. Initialt har den nya koncernen cirka 210 medarbetare, en sammanlagd omsättning på cirka 500 MSEK och en tonvikt mot SMB-segmentet där man ofta agerar som kundernas IT-avdelning.

byBrick Operations har över 15 års erfarenhet av att stödja små och medelstora organisationers medarbetare och IT-miljöer med paketerade lösningar inom infrastruktur, drift, support, molntjänster och IT-säkerhet primärt i Stockholmsregionen.

Bolaget leds av Artur Viira och Josef Nord och har fram till idag varit en del av byBrick-gruppen. Den nya hemvisten i Nordic IT Group innebär dock inga större förändringar i själva verksamheten.

“- Det har varit viktigt för oss att vår organisation och leverans fortsätter att fungera på samma sätt som tidigare. Våra kunder ska kunna fortsätta känna sig helt trygga med oss som partner, samtidigt som vi ser spännande synergier med våra nya systerbolag inom en mängd områden. Det kommer över tid definitivt innebära en bättre leveransförmåga mot våra ständigt utvecklande kunder”, säger Artur Viira, VD för byBrick Operations.

Även Björn Lantz, VD för byBrick-koncernen, ser flera fördelar med det nya sammanhanget för byBrick Operations.

”- Vi har under en längre tid sett hur marknaden för den här typen av bolag utvecklas mot större aktörer som kan täcka mer komplexa kundbehov. Som ett led i att anpassa vår verksamhet gjorde vi redan 2017 förvärvet av Ants IT. Att byBrick Operations nu tar chansen att gå in i en större organisation med fler synergier känns som helt rätt beslut, både för kunders och medarbetares bästa”, säger Björn Lantz.

Verksamheten har varit en av gruppens hörnpelare och en viktig motor i byBrick-gruppens utveckling. Affären ger nu resten av byBrick ett tydligare fokus på gruppens erbjudande inom digital innovation, kommunikation och förändringsledning, och ambitionen att utmana de större konsultbolagen på marknaden kvarstår.

”- Vi trivs med att vara uppstickare och ska fortsätta attrahera de bästa medarbetarna, självklart med spännande projekt och en varm företagskultur men även möjligheten att styra sin vardag och faktiskt påverka vår riktning framåt. Vi har en väldigt spännande period framför oss.”, konstaterar Björn Lantz.