Peter Ahnegård tar över som ny vd på byBrick Development efter drygt 2 år på Space.

byBrick plockar vd från hypade tekniksatsningen Space

Med sin erfarenhet från att skapa starka och snabbrörliga team i verksamheter under förändring ska Peter Ahnegård leda byBricks Stockholmsfilial mot större affärer.

Sedan byBrick startades för 18 år sedan har modet att utmana de stora aktörerna på IT-konsultmarknaden varit en viktig del av verksamheten, där fokus på personalen har varit nyckeln.

- Att få kliva in som vd för ByBrick Development känns oerhört kul och inspirerande. Jag ser en spännande potential i bolaget, inte enkom för dess tekniska kompetens utan även för energin och glädjen bland de anställda. Det är framför allt det senare som blir avgörande när vi nu går in i en tillväxtfas, säger Peter Ahnegård.

Peter Ahnegård har tidigare haft ledande roller på Sony Ericsson, det norska teknikbolaget StrongPoint och projektsamarbetstjänsten Projectplace. De senaste åren har han arbetat med att bygga upp verksamheten på Space, det digitala kulturhuset med världens största gamingcenter vid Sergels torg i Stockholm.

- Peter är helt rätt för det här uppdraget och det känns fantastiskt att ha honom ombord. Han har ett unikt driv och var redan välbekant med byBrick då han haft en styrelsepost i ett av våra bolag. Nu ser vi alla fram emot att jobba tillsammans även operativt, säger Björn Lantz, koncern-vd i byBrick.

byBrick Development har tidigare skördat framgångar med tekniska systemintegrationsprojekt inom Microsoftsfären. Det djupa tekniska kunnandet blir nu en viktig grundstomme i vidareutvecklingen av organisationen, med ett breddat fokus inom teknikutveckling och fler teamleveranser.

Peter Ahnegårds första uppdrag blir att sjösätta den nya strategin som ska tydliggöra bolagets position och vision framåt.

- Jag är imponerad av kompetensnivån och förhållningssättet som vi har och det känns jättekul att få chansen att genomföra mina visioner med det här gänget. Som uppstickare kan vi erbjuda ett flexiblare och personligare sammanhang än de stora aktörerna, för såväl kunder som framtida kollegor, säger Peter Ahnegård.

byBrick hjälper sina kunder att ta ut rätt strategisk inriktning och skapa nya möjligheter och konkurrensfördelar genom affärsutveckling, IT-projekt och digital innovation. Bolaget startades 2004 och har 70 anställda med kontor i Stockholm, Göteborg, Västerås och Örebro.