Byggarnas Partner blir en del av K-Bygg

Den proffsinriktade byggmaterialkedjan i Stockholmsregionen, Byggarnas Partner, blir en del av den rikstäckande kedjan K-Bygg, ägt av Kesko AB.

Kesko Sverige har redan en stark position på marknaden med sina 37 butiker inom K-Bygg som framförallt riktar sig till professionella byggare. Byggarnas Partner kompletterar Keskos position ytterligare både geografiskt och kompetensmässigt.

“Förvärvet av Byggarnas Partner ligger i linje med vår tillväxtstrategi i Sverige. Byggarnas Partner blir en naturlig del av K-Byggs varumärke med fokus på den professionella kunden. Geografiskt kompletterar vi varandra väl där Byggarnas Partner är starka i Stockholmsområdet” säger Endre Espeseth, landschef, Kesko Sverige.

”Det känns väldigt bra med Kesko som är en långsiktig stark ägare med en decentraliserad affärsmodell. De är resursstarka med stor kompetens inom byggmaterialhandeln och driver utveckling inom bland annat digitala kanaler och logistik. Tillsammans kommer vi att ge kunderna ett ännu starkare erbjudande” säger Stefan Pageryd, vd på Byggarnas Partner.

Byggarnas Partner Sverige AB grundades 1999 och har idag fem proffsbutiker/brädgårdar i Segeltorp, Tullinge, Sorunda, Vaxholm och Vallentuna. I Segeltorp finns också företagets logistikcenter och ett servicekontor. Företagets affärsidé är att med stort personligt engagemang vara byggarnas bästa partner. Hög servicegrad, engagemang och fokus på att skapa goda kundrelationer är nyckelfaktorer inom bolaget. Företaget har ca 40 medarbetare och omsätter ca 190 miljoner SEK (2020).

Förvärvet förväntas genomföras i september 2021 efter utträdesperioden med Woody Bygghandel.