Anrikt examenpris delas ut på Årets Bygge

Anrikt examenpris delas ut på Årets Bygge

Sedan mer än 20 år tillbaka delar tidningen Byggindustrin ut pris för bästa examensarbete till studenter vid Sveriges byggprogram. I år är det dags igen – på den årliga tillställningen för Årets Bygge.

Priset ByggOpus delades ut första gången 1998 och riktar sig till alla som studerar till samhällsbyggare, civilingenjör eller högskoleingenjör vid en byggrelaterad utbildning vid Sveriges universitet och högskolor.

ByggOpus delas ut i två prisklasser för examensarbeten i 15 högskolepoäng respektive 22,5 eller 30 högskolepoäng. Det är universiteten och högskolorna själva som utser och nominerar bidrag, men varje skola får endast skicka in två bidrag var. Årets nominerade bidrag är färdigställda och godkända under 2018.

Fjolårets vinnare i klassen 15 högskolepoäng var Andréas Larsson vid Högskolan i Borås för sitt arbete ”Arbetsmiljö och säkerhet – utstationerade ­­­arbetstagare på byggarbetsplatsen”. Vinnare i klassen 30 högskolepoäng förra året var Johan Nilsson vid Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) i Alnarp för arbetet ”Klimatanpassning med biofilter – utvecklingsalternativ för kvartersstadens gatumiljö”.

Årets prisutdelning äger rum på galamiddagen, som föregås av en seminariedag, för Årets Bygge på Cirkus i Stockholm den 26 mars 2019.

ByggOpus i korthet:

• Två prisklasser – 15 hp respektive 22,5 och 30 hp
  • Juryn består av sex personer på ledande befattningar inom svensk byggindustri
  • Priset delas ut under galakvällen för Årets Bygge den 26 mars på Cirkus i Stockholm

Om Årets Bygge:

• Samhällsbyggnadssektorns mest prestigefyllda pris som lyfter exempel på det bästa sektorn presterar utifrån ett helhetsperspektiv gällande samverkan, hållbarhet, kvalitet, arbetsmiljö och innovation.
  • Totalt nomineras 20 projekt. Vinnaren koras den 26 mars 2019 på Cirkus i Stockholm
  • Årets Bygge arrangeras av tidningen Byggindustrin och Business Arena, Nordens största mötesplats för fastighets- och samhällsbyggnadssektorn, i samarbete med Svensk Byggtjänst.

Är du journalist eller reporter och intresserad av att bevaka Årets Bygge? Kontakta ansvarig kommunikatör Veronica Pettersson för ansökan om pressackreditering: veronica.pettersson@fastighetsnytt.se / 073-558 65 71