Energihus i Västerås kan bli Årets bygge 2019

Energihus i Västerås kan bli Årets bygge 2019

Kvarteret Neptun i Västerås forna hamnområde, är ett av Sveriges första större satsningar på plusenergihus. De tre husen nomineras nu till Årets Bygge 2019. Det är de 20 bästa byggprojekten i Sverige, som slutfördes under 2018, som gör upp om titeln. Vinnaren koras på Årets Bygge-galan på Cirkus i Stockholm den 26 mars 2019.

Byggbranschens ledande nyhetstidning Byggindustrin sammanfattar projektet såhär i sin nomineringsartikel:

”För hundra år sedan hade Västerås ett nyinvigt och toppmodernt ångkraftverk. Nu är ångkraftverket avvecklat. Men på före detta kolkajen på tomten intill ligger tre nya huskroppar som producerar kraft inte bara åt sig själva, utan även åt andra. Nu nomineras plusenergihusen i kvarteret Neptun till Årets Bygge 2019”.

Läs hela Byggindustrins nomineringsartikel om Kvarteret Neptun och se filmreportaget om projektet här:

Byggherre är Sveafastigheter Bostad, byggentreprenör är H2 Entreprenad, konstruktör är Stiba och arkitekt är Alessandro Ripellino Arkitekter.

Om Årets Bygge
Årets Bygge är samhällsbyggnadssektorns mest prestigefyllda pris som lyfter exempel på det bästa sektorn presterar i kvalitet, samarbete, ekonomi och form. Varje vecka under hösten och vintern tillkännager tidningen Byggindustrin en ny nominering. Totalt nomineras 20 projekt som färdigställts under året. Därefter tar juryn vid och utser en vinnare som koras vid Årets Bygge-galan den 26 mars 2019 på Cirkus i Stockholm. Årets Bygge arrangeras av Byggindustrin och Nordens största mötesplats för fastighets- och samhällsbyggnadssektorn, Business Arena, i samarbete med Svensk Byggtjänst. Vinnare 2018: Östra Länken i Luleå

Hittills nominerade till Årets Bygge 2019

Magnus Everitt, Installatörsföretagen