Utvändigt har huset en fasad som handmurats med tegel av 15 murare som jobbade ett år. Fotograf: Jeanette Hägglund

Kvarteret Poolen kan bli Årets Bygge 2023!

Solnaborna behövde en simhall och Fabege ville bygga en ny kontorsfastighet. Genom en smart 3D-fastighetslösning kunde båda byggas på samma plats och simhallsbehovet lösas kostnadseffektivt, yteffektivt och tidseffektivt. Nu nomineras projektet till Årets Bygge 2023 inom kategorin samhällsfastigheter. Uppdelat på sex olika kategorier är det de 18 bästa byggprojekten i Sverige, slutförda under 2022, som gör upp om titeln Årets Bygge 2023. Vinnaren koras den 28 mars på Construction Summit och streamas på byggindustrin.se.

Den tidigare allmänna simhallen Vasalundshallen i Solna var uttjänt. Att renovera simhallen skulle bli mycket dyrt och innebära stängning under några år. Fastighetsägaren Fabeges inställning var nytänkande och genom samarbete med Solna stad kom man fram till förslaget om att bygga en fastighet med simhall i botten och kontor uppepå.– Det här är ett unikt projekt, det finns inget liknande i Sverige vad jag vet, säger Erik Leander, arbetschef på Peab.

Läs hela Byggindustrins nomineringsartikel om Kvarteret Poolen här: https://www.byggindustrin.se/b...

Kvarteret Poolen, simhallen
Entreprenör: Peab (Grunden, platsgjuten källarvåning och bassängrummens bärande konstruktion utfördes av NCC)
Beställare: Solna stad
Hyresgäst: Solna stad
Arkitekt: AIX
Projektkostnad: 310 miljoner kronor
Entreprenadform: Utförandeentreprenad

Kvarteret Poolen, kontoret
Entreprenör: NCC
Beställare: Fabege
Hyresgäst: Bland annat Tietoevery och Coor. Det finns ca 1200 kvadratmeter vakanta kontorslokaler i dagsläget.
Arkitekt: Strategisk arkitektur
Projektkostnad: Drygt 1 miljard kronor (1 065 000 000)
Entreprenadform: Utförandeentreprenad i samverkan

Om Årets Bygge
Årets Bygge är samhällsbyggnadssektorns mest prestigefyllda pris och sätter fokus på de fantastiska projekt som byggs i Sverige varje år. Totalt nomineras 18 projekt som färdigställts under 2022. Projekten är uppdelade i sex kategorier – bostäder, hotell och kontor, infrastruktur, industri/logistik/butik, samhällsfastigheter och renovering – med en vinnare i varje kategori, samt en samlad totalvinnare.Likt tidigare år granskas alla projekt utifrån våra fem kriterier: arbetsmiljö, hållbarhet, tid/kvalitet/budget, teknik/innovation och samverkan.
Årets Bygge arrangeras av Byggindustrin och Construction Summit – byggbranschens nya mötesplats. Vinnarna koras den 28 mars på Construction Summit, Sergel Hub i Stockholm. Prisutdelningen streamas på byggindustrin.se.

Årets Bygge-juryn består av Byggindustrins redaktion:
Björn Rundsröm, chefredaktör
Nomi Melin Lundgren, redaktör