De stängda väderskydden med infravärme ger skydd från den Skånska vinterns råa vindar. På Station Rosengård har väderskydden anpassats för att rymmas under stationens specialutformade bullerskyddande tak. Foto: Elin Bennewitz

Station Rosengård kan bli Årets Bygge 2020

Ett tight projektteam har arbetat efter en stenhård tidplan i Rosengård de senaste åren. Men har de byggt en pendeltågsstation eller rivit murar? Nu nomineras Station Rosengård till priset Årets Bygge 2020. Det är de 10 bästa byggprojekten i Sverige, slutförda under 2019, som gör upp om titeln. Vinnaren koras vid Byggforum på Courtyard by Marriott i Stockholm den 31 mars.

Byggbranschens ledande nyhetstidning Byggindustrin sammanfattar projektet såhär i sin nomineringsartikel:

"Station Rosengård är mer än en pendeltågsstation. Den är också navet i Malmös stadsbyggnadsprojekt Amiralsstaden. Det övergripande målet för Amiralsstaden är att knyta ihop Rosengård med intilliggande stadsdelar och samtidigt minska utanförskapet genom att skapa nya arbetstillfällen och bostäder samt renovera befintliga fastigheter."

Läs hela Byggindustrins nomineringsartikel om Station Rosengård och se filmreportaget om projektet här: https://byggindustrin.se/artikel/arets-bygge/ny-station-ska-lyfta-rosengard-29096

Byggherre är Malmö stad, bygg- och markentreprenör är BCA Entreprenad och arkitekt är Malmö stad och Sweco. Totalkostnaden landade på 120 miljoner kronor.

Om Årets Bygge

Årets Bygge är samhällsbyggnadssektorns mest prestigefyllda pris och sätter fokus på de fantastiska projekt som byggs i Sverige varje år. Årets Bygge lyfter exempel på det bästa sektorn presterar utifrån ett helhetsperspektiv gällande samverkan, hållbarhet, tid/kvalitet/budget, säkerhet och teknik/innovation. De nominerade projekten tillkännages av tidningen Byggindustrin. Totalt nomineras 10 projekt som färdigställts under 2019. Därefter tar juryn vid och utser en vinnare som koras vid Byggforum den 31 mars 2020 på Courtyard by Marriott i Stockholm. Årets Bygge arrangeras av Byggindustrin. Vinnare 2019: Biomedicum.

Se alla nominerade projekt här
Läs mer om Byggforum här

Juryn för Årets Bygge 2020