Elevdialog om nya Kvarnbygatan

Hur skapas en bra miljö för barn och ungdomar när Forsåker utvecklas och centrala Mölndal växer? För att ta reda på mer om den frågan tas hjälp av elever på Kvarnbyskolan. Genom dialogmöten kommer ungdomarna bidra med sin kunskap om platsen idag och ge inspel till utformningen av de nya miljöerna som kommer.

Kvarnbygatan, som knyter ihop Mölndals bro resecentrum, Forsåker och historiska Kvarnbyn, kommer omvandlas till en livfull innerstadsgata med nya bostads- och kontorskvarter inom byggnationen av Forsåker. Omvandlingen kommer påverka eleverna på Kvarnbyskolan eftersom byggnationen utförs i deras direkta närhet.
- När staden utvecklas är det viktigt att alla får komma till tals och vi har ett extra ansvar för att möjliggöra dialog med barn och unga, säger Sofia Jonsson, projektledare på Mölndals stads tekniska förvaltning.

Den 2 juni hölls en första träff då 15 elever från Kvarnbyskolans elevråd träffade pedagoger, projektledare och landskapsarkitekt på uppdrag av Mölndals Stads tekniska förvaltning, kultur och fritidsförvaltningen och Mölndala Fastighets AB. Syftet med elevdialogen är dels att säkerställa trygga skolvägar och fungerande utemiljö under byggtid och dels att få inspel kring vissa frågeställningar i den slutliga gestaltningen av gatan.

Fokus på under träffen var att få veta hur eleverna tar sig till och från skolan idag, vilka platser de upplever som bra och vilka som fungerar mindre bra. I små grupper fick de peka ut på en karta över skolområdet där de upplever utmaningar som kan förbättras. Med sig i varje grupp fanns en representant från Mölndala eller staden för att samla in tankar och funderingar. Diskussionerna berörde allt från gator till och från skolan, vistelsemiljöer under rasterna till utformning under Kvarnbygatans ombyggnation. Engagemanget från eleverna var stort och resulterade i många goda insikter som kommer bäras med i fortsatt arbete.

- Eleverna efterfrågade bland annat tryggare sätt att korsa gatan och tillgång till trivsamma grönskande platser i skolans närhet. Det är viktiga frågor som finns med i de mål som finns för omdaningen av Kvarnbygatan, fortsätter Sofia Jonsson.

Vad blir nästa steg?

Alla synpunkter har nu summerats i en sammanställning. Den kommer utgöra underlag i den fortsatt planeringen av Kvarnbygatan. Till hösten är ambitionen att samla gruppen igen för en återkoppling och förhoppningsvis kunna ta sig an nya frågeställningar om den framtida utformningen.