Familjefest när nya Forsebron invigs

Familjefest när nya Forsebron invigs

Nu är Forsebron äntligen klar! Den 31 augusti firas det med ankrace, trolleriföreställning, musik, mat & dryck och chansen att titta in i Forsåker. Stefan Sporsén quartet, känd från Augustifamiljen i På spåret, spelar skön forsjazz på bron. Den 1 september öppnar Forsebron igen för trafik.

- När Forsebron byggdes på 1600-talet blev bron snabbt en samlingsplats för de som bodde och arbetade i området. Under några timmar den 31 augusti förvandlas Forsebron åter till den samlingsplats den en gång var, och mer därtill.

Det känns både roligt och viktigt att fira att Forsebron nu är klar och att vi kan ge den tillbaka till mölndalsborna igen. Tanken är att invigningen ska vara en fest för alla, säger Sofia Söderlund projektledare på Mölndals stad

Ta del av hela programmet på Invigningen av Forsebron.

Nya Forsebron en milstolpe i upprustningen av forsen

Ombyggnationen av Forsebron är en del av det stora arbetet med att rusta upp forsen i Kvarnbyn och genom Forsåker. Upprustningen görs för att minska risken för översvämningar, göra vattnet mer tillgängligt och förbereda för vattenkraft.

Den nya Forsebron är bredare och har en rakare sträckning jämfört med den gamla, vilket kommer göra det lättare och säkrare att ta sig över forsen, säger Mattias Andersson projektledare på Mölndals stad

Arbetet har varit omfattande med många delar. Den gamla bron har rivits och det har grundlagts för de nya vattenrören som nu ligger under bron. Sedan har den nya bron byggts upp igen från grunden.

Det känns mycket bra att bron är klar och att trafiken nu åter kan rulla över en ny och bättre Forsebro, säger Mattias

När arbetet med forsen är helt klart kommer vattnet inte längre vara dolt i kulvertar under mark, utan vara mer synligt, tillgängligt och effektfullt belyst hela vägen från Kvarnbyn och genom Forsåker.

Arbetet med forsen har pågått sedan våren 2021 och förväntas vara helt klart 2025.