Gediget kvalitetsprogram tar Forsåker närmare visionen

Gediget kvalitetsprogram tar Forsåker närmare visionen

Forsåkers detaljplan är snart redo att ställas ut på granskning. Utöver detaljplanen, som styr vad som får byggas inom området, har Mölndals Stad, Mölndala Fastighets AB och byggaktörerna i Forsåkers konsortium enats om ett Kvalitetsprogram där gestaltning och andra kvaliteter kravställs. För att säkra upp att målen uppfylls kommer programmet att knytas till avtal och en process för uppföljning är också beslutad.

Med Forsåker byggs en helt ny del av stadskärnan i centrala Mölndal. Kvalitetsprogrammet sätter strategin för hur Forsåkers unika identitet och historiska arv ska vävas ihop med den moderna och hållbara stadsdel som kommer växa fram under en lång utbyggnadstid.

Kvalitetsprogrammet syftar till att säkerställa Forsåkers vision ’En kraftkälla för århundraden’ och beskriver mål och gestaltningsprinciper för områdets samlade bebyggelse. Både allmänna platser som torg, gator och parker och kvartersmark med den historiska industribebyggelsen, helt nya bostadskvarter, kontorsbyggnader, förskolor och annan service.

Kvalitetsprogrammet är framtaget gemensamt av Mölndals Stad, Mölndala Fastighets AB och byggaktörerna i Forsåkers konsortium; Peab, Wallenstam, Nordr, ByggVesta, AspelinRamm och Trollängen. Nyréns Arkitektkontor har utformat strukturplanen för området och bistått med kompetens genom hela framtagandet.

- Det har varit ett stort lagarbete med många engagerade och kunniga parter, berättar projektutvecklare Annelie Bjerkne Gerdin på Mölndala, som ansvarat för programmets framtagande. Vår gemensamma ambition är ett Forsåker som bär fram en unik historia, som möjliggör ett hållbart vardagsliv och som verkligen bjuder in till många nya upplevelserika platser.

Frida Forsman, planarkitekt i Mölndals stad fortsätter, Kvalitetsprogrammet har en bred förankring vilket skapar goda förutsättningar för att de höga ambitionerna kring gestaltning, arkitektur och hållbarhet kan bli verklighet i stadsdelen

Forsåker - Brukstorget
Visionsbild från ett annat av torget i Forsåker, en aktivitetsfylld plats i hjärtat av Industrikärnan. Bild: Mölndala Fastighets AB

Forsåkers kvaliteter och gestaltningsprinciper i korthet:

• Stadsstruktur med tydliga kvarter och gröna, skyddade bostadsgårdar
  • Trappande bebyggelse ner mot forsen
  • Harmoniserad färgskala med koppling till brukshistorien
  • Kvalitativa fasadmaterial så som tegel, trä, puts eller energigenererande material
  • Varje byggprojekt bidrar med gestaltning som kopplar an till historien
  • Trädplanterade gator och gröna gränder
  • Upplevelserika parker, tre nya torg och promenadstråk utmed forsen
  • Forsåkers historiska industribyggnader väcks till liv…
    … för upplevelser inom mat, kultur och kreativt skapande!

Kvalitetsprogrammet beskriver stadsdelen som helhet och går bland annat igenom följande delar:

Industrikärnan – Forsåkers historiska kärna av industribyggnader som bevarats från områdets 300-åriga historia som pappersbruk. Industrikärnan är ett nyckelprojekt i utvecklingen av stadsdelen, att skapa en upplevelseplats och väcka de gamla industribyggnaderna till liv kräver en alldeles särskild insats. Kvalitetsprogrammet beskriver målsättningarna för framtida innehåll och utformning av utemiljöer, torg och stråk.

Mölndalsån med forsen - Mölndalsån som tar sig tvärs genom området är utgångspunkten för platsens historia och en stark identitetsbärare som med sin tillhörande miljö utgör ett unikt stadsrum för såväl Forsåker, Mölndalsborna och långväga besökare. I Kvalitetsprogrammet beskrivs mål för utformningen av den nya miljön utmed forsen som idag inte är tillgänglig alls för allmänheten.

Kvarteren - Den nya bebyggelsen är ordnad i en klassisk kvartersstruktur med tydlig uppdelning i offentligt och privat. Det skapar flöden, mötesplatser och folkliv i de samlande offentliga rummen och privata socialt lugnare och avskilda gårdsrum. Kvarterens gestaltning är ett viktigt verktyg både för att skapa en god och hållbar livsmiljö och för att synliggöra och stärka Forsåkers unika platsidentitet Kraftkällan.

Gestaltningsprinciperna för kvartersbebyggelsen har delats in i tre nivåer:

1. Grundläggande principer för en väl gestaltad och hållbar stadsmiljö, såsom fasadutformning, bottenvåningar, balkonger, taklandskap och gröna gårdar.

2. Sammanhållande principer för att odla Forsåkers särart och hålla ihop kontrastrikedomen till en harmonisk helhet. De utgörs av en gemensam färg- och materialpalett för kvarterens fasader mot allmän plats.

3. Särskiljande princip som handlar om att låta varje unikt byggprojekt bidra till att synliggöra historien i något utmärkande gestaltningsdrag.
Färg- och materialpalett
Forsåker har att länka samman ny arkitektur med brukshistorien. Det görs bland annat genom en samman-hållande färg och materialpalett med inspiration från de historiska industribyggnaderna.

Parker och stråk – Stadsrummet och de offentliga ytorna kommer vara välanvända och det kräver ett utförande som är genomtänkt, karaktärsbyggande och tåligt så att det håller över tid. Unikt för Mölndal blir Forsåkers gröna gränder som ihop med områdets två parker bildar grunden i stadsdelens grönskande nätverk. De två parkerna kommer ha olika inriktning, en präglad av trädgårdskaraktär med odling och en med stadsparkskaraktär som bl a innehåller en större tematiserad lekplats.

Kvalitetsråd följer upp målen

Kvalitetsprogrammet är en kompletterande handling till områdets första detaljplan "Forsåker Nordöstra delen" som kommer ställas ut för granskning under våren 2022. För att säkra genomförandet kommer programmet bindas till avtal mellan inblandade parter. Uppföljning av uttalade mål och principer kommer ske genom ett Kvalitetsråd som specialutformats for Forsåkers långa genomförandetid.

Forsåkers Kvalitetsprogram
Forsåkers Kvalitetsprogram finns att ladda ner på forsaker.se och kommer att finnas tillgängligt i samband med Mölndals stads granskningsutställning för den första detaljplanen under våren 2022.