Byggnad 13 i Forsåker som återigen ska utgöra vattenkraftverk i området.

Nu påbörjas arbetet med gamla vattenkraftverket i Forsåker

Som vi tidigare har berättat är återstartandet av det gamla pappersbrukets vattenkraftverk en viktig del av områdets kulturhistoria samt hållbara framtid. Med tanke på byggnadens dåliga skick behöver den dock tillfälligt tas ner för att sedan byggas upp på nytt i samma stil. I våras ansökte Mölndala om såväl bygglov som rivningslov. Båda är nu beviljade och under vecka 44 drar arbetet i gång.

- Att ge byggnaden nytt liv, återstarta vattenkraften och därtill genomföra arbetet under säkra förhållanden kräver att vi ständigt ser över arbetsprocessen. I detta fall behövde vi tänka om, då det handlar om en arbetsmiljöfråga där vi måste prioritera entreprenörens säkerhet, säger Johan Lejonthun, projektledare på Mölndala Fastighets AB.

I ombyggnationen av Mölndalsån genom Forsåker ingår det att placera vattenledningar (bypassrör) under marken för att motverka översvämningar samt skapa förutsättningar för vattenkraft. Just nu pågår det förberedande arbetet inför installationen av bypassrören som utförs i direkt anslutning till kraftverksbyggnaden. PEAB som är entreprenören i ombyggnationen menar på att byggnadens skick utgör en säkerhetsrisk då teglet är skört och stenar kan rasa. Därför har arbetena intill byggnaden av säkerhetsskäl stått stilla under en tid. Mölndala Fastighets AB beslutande under våren i samråd med framtida ägare Trollängen att ansöka om både bygglov och rivningslov. Ansökningarna är nu godkända och under vecka 44 påbörjas arbetet inför rivningen.

- I dagsläget anser vi inte att det är en säker arbetsplats och därför tog vi beslutet att byggnaden tillfälligt ska tas ner. Men vi har även som sagt ansökt om ett bygglov för att kunna bygga upp byggnaden igen med samma utseende som tidigare, i linje med skyddsbestämmelser som satts in under framtagningen av detaljplanen, fortsätter Johan.

Redan nästa vecka (v.44) påbörjas förberedande arbeten med att bland annat stänga av och säkra området runt den gamla kraftverksbyggnaden. Därefter påbörjas sannolikt rivningsarbetet under slutet av samma vecka. Hela ombyggnationen av ån planeras vara klart under 2024 och först därefter kan byggnaden byggas upp på nytt. Under återuppbyggnaden av vattenkraftverket kommer flera centrala elementen från den tidigare byggnaden att bevaras och få nytt liv. Ett exempel på detta är den gamla traversbalken med tillhörande hissanordning.

Traversbalken med tillhörande hissanordning en av detaljerna som kommer följa med i återuppbyggnaden.