Villa Korndal har stoltserat på området sedan den byggdes 1870 som disponentbostad för David Otto Francke, grundare av vad som under den tiden var Sveriges största pappersbruk. Foto: Mölndala

Mölndala förvärvar anrik villa och park från grannföretag

Under augusti blev det klart att Mölndala Fastighets AB förvärvar Villa Korndal i Mölndal. Villan och den tillhörande parken kommer inkluderas i den framtida stadsmiljön Forsåker och för första gången bli tillgänglig för allmänheten. De tidigare ägarna Forever Living kommer ha kvar sin verksamhet i fastigheten under de närmsta åren.

- Villa Korndal har är en central roll i områdets historia och det känns väldigt spännande att det nu kan bli en del av Forsåker. Forever Living har genom åren gjort ett fantastiskt arbete med att rusta upp byggnaden till ett modernt kontor men med tydligt synlig historia, säger Bjarne Fjellanger, VD för det kommunala bolaget Mölndala Fastighets AB.

Villa Korndal har stoltserat på området sedan den byggdes 1870 som disponentbostad för David Otto Francke, grundare av vad som under den tiden var Sveriges största pappersbruk. Under åren har fastigheten så väl som bruket haft ett flertal ägare tills det amerikanska hud- och hälsoföretaget Forever Living år 2005 köpte loss den. Parken har i alla år varit stängd för allmänheten men nu har det kommunala bolaget Mölndala Fastighets AB förvärvat villan med tillhörande park för att ingå i den framtida stadsmiljön Forsåker.

En förutsättning från säljaren inför förvärvet är att Forever Living fortsatt kommer sitta kvar i byggnaden under en tid, men den här gången som hyresgäster. Vad villan sedan ska fyllas med är ännu inte bestämt.

Detta har varit en viktig pusselbit som vi har arbetat länge för. Att kunna addera ytterligare en park och dessutom med en vacker villa blir det en tillgång för alla som rör sig i området. Vi har även stora förhoppningar att köpet kan komma att möjliggöra en framtida stationsbyggnad med central placering, i anslutning till parken, fortsätter Bjarne.

Visionsbild förslag på Mölndal centralstation
    En förhoppning med köpet av Villa Korndal och tillhörande park är att det kan komma att möjliggöra en framtida stationsbyggnad med central placering. Bilden är en visualisering över hur en framtida stationsläge skulle kunna se ut.