Bröderna Berwalds väg 1-67 i stadsdelen Gottsunda, Uppsala.

Bröderna Berwalds väg – mot slutförande

Bröderna Berwalds väg 1-67 i Uppsala går mot slutförande. I mitten av april nästa år väntas de 297 nyrenoverade bostäderna överlämnas till ägaren Rikshem, helt enligt plan. Projektet blev det första av, hittills, två som kom ur det ramavtal som slöts mellan Byggmästargruppen och Rikshem förra året.

Rikshem är, med 29 000 lägenheter och ett stort antal samhällsfastigheter utan tvekan ett av Sveriges största privata fastighetsföretag. En andel av beståndet börjar emellertid bli ålderstigen med förestående renoveringar att vänta.

Med det som grund gjorde Rikshem förra våren en upphandling för att knyta till sig byggföretag med potential att lösa både stambyten och renoveringar de kommande åren. Byggmästargruppen blev en av en handfull leverantörer som lyckades säkra ett ramavtal. Såhär uttryckte Byggmästargruppens VD Peter Neuberg det i april 2021:

”Det känns riktigt bra att få vara en av Rikshems samarbetspartners vad gäller renoveringen av deras bestånd. Rikshem har en ambition att göra skillnad i utvecklingen av det goda samhället. Det är något som vi inom Byggmästargruppen också strävar efter”.

Bröderna Berwalds väg första upphandling

Bläcket hann knappt torka förrän den första, nu, interna upphandlingen var igång. Den gällde Bröderna Berwalds väg 1-67 i Uppsalastadsdelen Gottsunda, ett område med både flerbostadshus och radhus byggda i mitten av 1970-talet. Samtliga bostäder var i behov av stambyte men i förekommande fall även mer genomgripande renovering. Byggmästargruppen var en av anbudsgivarna och tog hem projektet genom en plan med olika fördelar.

”Vi försöker alltid hålla en konkurrenskraftig prisnivå men den här gången tror jag att det var vår aggressiva tidsplan som tog jobbet”, säger Niklas Lång, projekteringsansvarig vid Byggmästargruppen och en av dem som utformade det vinnande anbudet. ”Vi har rutin från mycket stora renoveringsprojekt och vet hur vi kan pressa ledtiderna utan att sänka kvaliteten.”

Projektet startade i oktober och omfattar totalt 297 bostäder fördelade på 20 flerbostadshus och fyra längor med radhus. Renoveringstiden per bostad sattes till snäva sex veckor.

”Vi ser det som god service. Inte minst mot de många kvarboende hyresgäster som ska ta sig igenom vardagen med minsta möjliga störningar under byggtiden”, fortsätter Niklas Lång.

Renoveringsprojekt med olika nivåer

Huvuddelen av projekt Bröderna Berwalds väg gällde just stambyten med helrenovering av badrum och kompletteringar i kök, men där ingick även en stor andel så kallad ”successionsrenovering”, det vill säga att en lägenhet totalrenoveras när hyresgästen sagt upp kontraktet och flyttat ut.

”Vid avtalsskrivningen var det 141 lägenheter som skulle totalrenoveras på det sättet, men det har hittills ökat till 165 under resans gång. Vi får se var det landar. Vår tidsplan är densamma oavsett”, avslutar Niklas Lång.

Enligt tidsplanen ska projektet stå klart i slutet av april 2023 och planen kommer att hållas.

”Idag handlar det nästan alltid om kvarboende i de projekt som vi driver. Av våra ca 1200 lägenheter som renoveras i år är 90% med kvarboende. Tiden blir då en avgörande faktor för att de boende skall få en så behaglig byggtid som möjligt, samt att kundens ekonomi skall bära kostnaderna.” avrundar Peter Neuberg, VD på Byggmästargruppen.

Niklas Lång
Projekteringsansvarig