Byggmaterialbranschen tar ställning: För gemensam och säker hantering av produkt- och miljödata

Byggmaterialindustrierna verkar för ett gemensamt system och en plattform med ett gemensamt standardiserat språk. På ett både säkert och resurseffektivt sätt ska det vara möjligt att dela produkt- och miljödata som tillvaratar företagens kunskap. Byggmaterialindustrierna värnar också byggmaterialföretagens verksamhet, affärskritiska information och framtid.

Sedan 30 år tillbaka har byggmaterialföretagen registrerat sina produkters innehåll i branschens gemensamma Byggvarudeklaration, BVD. 2015 tog branschen ett samstämmigt beslut om att digitalisera innehållet för framtida behov och ett e för elektroniskt lades till framför BVD och blev eBVD. I ett gemensamt ställningstagande sluter nu byggmaterialbranschens organisationer upp bakom det branschgemensamma formatet eBVD och för samverkan kring en plattform.

– För att säkerställa att vi kan möta kraven som ställs på ökad information kopplat till hållbarhet och produktinformation, samtidigt som vi värnar leverantörernas produktutveckling, behöver vi tillsammans utveckla bra och säkra överföringsmetoder av digital data i branschen, säger Andrew Kristensen VD på Weber Saint-Gobain Sweden.

Produkt- och miljödata ska fortsatt erhållas i eBVD-formatet och via de möjligheter som eBVD-systemet erbjuder för att dela data: XML-fil, WEB-api etc. Informationen ska vara transparant samtidigt som innovationer skyddas och uppmuntras.

För att såväl hantering som urval av relevant data för fastighetsägare, byggherrar och entreprenörer ska bli riktig, är en öppen samverkan i branschen av största vikt. Flera systerorganisationer i branschen delar byggmaterialindustrins inställning: Byggföretagen, Installatörsföretagen, Plåt & Ventföretagen har samma inriktning framåt.

Byggföretagen och våra medlemmar är angelägna om att vi håller oss till en resurs- och kostnadseffektiv process för vår sektor. Det är också viktigt att det sker i god samverkan och med en gemensam struktur och målbild, förklarar Catharina Elmsäter Svärd, vd för Byggföretagen.

Byggmaterialindustrierna rekommenderar byggmaterialföretagen att göra följande:

• Fortsätta använda eBVD som innehållsdeklaration och dela informationen via de olika möjligheterna som finns via gränssnittet i eBVD-systemet.
  • Använda ett bedömningssystem som baserar bedömningarna på vetenskapliga och lagmässigt grundade kriterier och där företag har rådighet över sina produkt- och miljödata.
  • Se till att de offentliga inköparna följer lagen om offentlig upphandling där det går att ställa krav på ett specifikt miljöbedömningssystem, men enbart under förutsättning att kraven kan uppfyllas via ett annat motsvarande system.

– Det är positivt för alla parter att vi nu får fokus på ett gemensamt hållbarhetsverktyg i byggbranschen och kommer bort från den spretighet som funnits tidigare, säger Olof Holmer, vd för branschföreningen SVEFF – Sveriges Färg och Lim Företagare.

Se bifogat Ställningstagande och Faktaunderlag eller ladda ner här.

Kontaktperson Anneli Kouthoofd vd, Byggmaterialindustrierna
anneli@byggmaterialindustrierna.se, 070-379 84 22

• Miljö, energi

Initiativtagare till ställningstagandet är Byggmaterialindustrierna, Svensk Betong, Svensk Ventilation, Swedisol, SVEFF – Sveriges Färg och Lim Företagare, Svensk Byggplåt, TMF Trä- och Möbelföretagen, SBI Stålbyggnadsinstitutet, Golvbranschen GBR, Svenskt Trä, Scandinavian Copper Development Association.

Byggmaterialindustrierna är en branschförening för Sveriges byggmaterialföretag. Vi har 850 medlemsföretag som tillsammans omsätter mer än 150 miljarder kronor varje år. Vi är en viktig aktör som tillsammans med byggherrar, fastighetsägare, arkitekter, konsulter och entreprenörer utgör samhällsbyggnadssektorn. Vi är medlemmar i Svenskt Näringsliv.