Hon vill se fler tjejer i framtidens byggbransch

Gör-det-själv-profilen Isabelle McAllister och Rättviseförmedlingen vill med Isabellestipendiet uppmuntra fler tjejer att utbilda sig till hantverkare och lyfta fram de som redan är yrkesverksamma. Byggvaruhuskedjan Byggmax är med och sponsrar stipendiet och märker ett ökande intresse för bygg bland tjejer, något de tror leder till fler tjejer i framtidens byggbransch.

Målet med stipendiet, som delades ut för första gången 2012 och som, förutom ärofyllt erkännande, ger mottagaren 20000kr, är att skapa fler kvinnliga förebilder inom den mansdominerade byggbranschen, "vi tror att fler kvinnliga förebilder kan leda till en mer jämlik bransch, något som i sin tur höjer kompetensen och gynnar arbetsklimatet” säger Isabelle McAllister, initativtagare till stipendiet.

Under en veckas tid (16-23 september) inbjuds allmänheten att nominera kandidater, bland annat via Rättviseförmedlingens Facebook-sida. När nomineringsveckan är slut tar ett juryarbete vid för att hitta årets stipendiat. I juryn sitter, förutom Isabelle, förra årets vinnare Emelie Lindeberg, Anders Öfvergård (mer känd som "Arga Snickaren"), Johnnie Krigström från Roomservice, Christer Karlsson från fackförbundet Byggnads och Rättviseförmedlingens grundare Lina Thomsgård.

Filippa Malmegård, webbkommunikatör på Byggmax som i somras öppnade sitt 100:e varuhus i Norden, tror att det kommer vara stort tryck på nomineringarna givet det växande intresset för bygg bland tjejer, "den senaste tidens starka gör-det-själv-trend har fått fler tjejer att upptäcka sina praktiska talanger och lett till att fler fått upp ögonen för hantverkaryrken".

Varför är Byggmax med och sponsrar Isabellestipendiet? "Vi tycker att Isabellestipendiet är viktigt och kul initiativ, ett kreativt sätt att uppmärksamma och ”boosta” kvinnor som på olika sätt tar sig fram inom hantverkaryrken", säger Filippa. Det ökande intresset för bygg bland kvinnor tror hon är en utveckling som kommer bidra till att omforma byggbranschen: ”Vi ser att kvinnliga gör-det-självare blir allt proffsigare och att allt fler tjejer inser att intresse och praktisk talang för bygg kan översättas till en yrkesbana som hantverkare, något vi tycker är en kul utveckling".

Varför finns det inte fler kvinnliga hantverkare idag? "Brist på förebilder är en del av förklaringen, förebilder är ju sånt som vägleder och inspirerar yrkesval. Men, ett ökande intresse för bygg bland tjejer innebär att allt fler själva rattar skruvdragaren, hittar ut till brädgården och lär känna material och verktyg. Vi hoppas och tror att trenden ger ringar på vattnet och att antalet yrkesverksamma kvinnliga hantverkare kommer växa framöver” säger Filippa.

En annan möjlig anledning handlar om brist på erfarenhet: ”Killar vågar ibland mer, och eftersom det är learning by doing som gäller, så det gäller också att få fler tjejer att våga ta sig an byggprojekt”. Filippa berättar att Byggmax, genom sin webbkommunikation, satsar på att göra kunskapen kring ”hur man bygger rätt” tillgänglig för fler: ”Att bygga i enlighet med byggnormer och byggregler kräver sitt kunnande”. Genom att på webben bygga upp ett digert instruktionsbibliotek med filmer och "gör-det-själv"-beskrivningar, hoppas Byggmax bidra till att sänka trösklarna för att ta sig an ett nytt byggprojekt, ”Vi vill göra det lätt att bygga rätt helt enkelt”, förklarar Filippa.

Webben som verktyg. "Att sprida kunskap via webben och erbjuda ett brett e-handelssortiment är en hörnsten i Byggmax-modellen, där webb och e-handel kompletterar våra slimmade butiker", berättar Daniel Juhlin, marknadschef på Byggmax. Ett besök på en Byggmax-butik präglas nämligen, precis som ett besök på IKEA, av self-service."Lägre bemanning ger lägre kostnader, vilket medför att vi kan sälja samma varor till ett väsentligt lägre pris". Webben och butiken stärker varandra, menar Daniel och förklarar: "genom att via webben dela inspiration och tydliga och kvalitetssäkrade instruktioner, på allt från golv- till takläggning, utbildar vi våra kunder som blir allt mer självgående". En informationsrik hemsida, smartphone-appar och aktiv närvaro i sociala medier är verktyg byggvaruhuskedjan använder för att finnas tillgängliga före, under och efter kundernas byggprojekt: "smarta telefoner och surfplattor har blivit viktiga verktyg i den moderna hantverkarens verktygslåda, en utveckling som vi ser som en spännande möjlighet", säger Daniel.

Framtidens byggbransch. Just tillgänglighet löper som en röd tråd genom byggvaruhuskedjans filosofi och går igen i allt från prissättning till etablering: "Vi vill ge så många som möjligt möjlighet förverkliga sina byggdrömmar, därför håller vi låga priser och satsar på ett utbyggt butiksnät med närvaro på många orter”, säger Daniel och berättar att Byggmax idag finns på 68 orter i Sverige, från Ystad i söder till Luleå i norr. Men, vart man än bor i Sverige kan man alltså, dygnet runt, e-handla byggvaror från varuhuskedjan, som tycker sponsringen av Isabellestipendiet går i linje med tillgänglighets-idén, Filippa förklarar: "framtidens byggvaruhus måste, likt framtidens byggbransch, göras till en tillgänglig och välkomnande plats. Vi vet att det finns mycket kvinnlig hantverkar-talang därute, och hoppas att så många som möjligt nu tar chansen att nominera en kompis, kollega eller sig själv till Isabellestipendiet. Förebilder, som Isabelle och alla som nomineras, är jätteviktiga. De inspirerar successivt allt fler kvinnor att själva satsa på att förverkliga sina byggidéer och kanske rentav ta steget in i branschen som yrkesverksam hantverkare. Alla är vinnare i detta, så ju fler nomineringar desto bättre!”

Vem vill du nominera till Isabellestipendiet?

På Rättviseförmedlingens Facebook-sida kan du, fram till den 23:e september, nominera kandidater till Isabellestipendiet. Det går även bra att nominera genom att maila till isabellestipendiet@gmail.com. Diplom och stipendium delas ut på en pressfrukost på Hem & Villa-mässan i Stockholm den 3:e oktober - Läs mer på Rättviseförmedlingens hemsida: www.rattviseformedlingen.se