Viktor Hanson tilldelas byggrätten avseende kvarter 6 i detaljplan 4 som rymmer 164 lägenheter samt lokaler för centrumändamål i bottenvåningen och för kontor en trappa upp.

Byggnadsfirman Viktor Hanson vinner markanvisningstävling avseende detaljplan IV, kvarter 6 i Barkarbystaden, Järfälla

Viktor Hanson tilldelas byggrätten avseende kvarter 6 i detaljplan 4 som rymmer 164 lägenheter samt lokaler för centrumändamål i bottenvåningen och för kontor och trappa upp.

Projekt är beläget i anslutning till den kommande T-banestationen och med direkt åtkomst till den livfulla och dynamiska stadsmiljön. Projektet består av ett kvarter skulpterade bostadsvolymer med terrasseringar och indrag. En förfining av volymerna sker genom en vertikal indelning, variation i kulör och hög detaljering.

- Vi är mycket glada över att tillsammans med Viktor Hanson vunnit markanvisningstävlingen i Barkarby. Med ett nära samarbete mellan oss och Viktor Hanson har vi tillsammans skapat ett fint projekt med god arkitektur, höga miljöambitioner och bra kvalitet säger Per Johansson på Joliark.

Viktor Hanson kom i början av seklet till Stockholm från Mora och skrev sitt första kontrakt samma dag som första världskriget bröt ut, 1914. Under årets lopp har Byggnadsfirman byggt, byggt om och renoverat och antal bostads- och kontorshus. Byggnadsfirman är idag en etablerad bostadsbyggare som vill vara med och bidra till en varierad, levande och hållbar stadsutveckling av hög kvalitet.

- Vi på Viktor Hanson är glada och stolta över att för tredje gången få möjlighet att genomföra ett bostadsprojekt i Barkarbystaden. Det är roligt att återställa tillsammans med Järfälla kommun få genomföra våra och kommunala tankar med god arkitektur, hög kvalitet och med hållbarhet i fokus skapa nya bostäder i ett av Stockholmsregionens mest expansiva områden säger Lars Benton VD på Byggnadsfirman Viktor Hanson AB.