Byggnadsvårdslägren fyller 20 år!

Sedan 1992 har 176 läger genomförts, med över 1500 deltagare. Ett femtiotal byggnader har restaurerats med traditionella material och metoder, under ledning av kunniga byggnadsvårdare. Inga förkunskaper krävs och deltagarna kommer från alla samhällsgrupper, i blandade åldrar, kvinnor och män. Genom internationellt samarbete har många deltagare också kommit från Frankrike, Lettland, Estland, Tyskland och Montenegro.

Grundidén är att erbjuda kunskaper i traditionella bygghantverk - i både praktik och teori - samtidigt som man hjälper till att rädda en del av det svenska kulturarvet. Hantverksmomenten kan vara timring, fönsterhantverk, kakelugnssättning, färgtillverkning, stuck- och putsarbeten, tapetsering och läggning av spåntak. Nytt för i år är ett renodlat trädgårdsläger i Vaxholm, då en av landets tre byggnadsminnesmärkta trädgårdar ska kartläggas och inventeras.

Dagarna på ett läger innehåller mer än arbete - mycket tid finns för umgänge, föreläsningar, utflykter och studiebesök. Många återkommer år efter år och ser lägren som ett efterlängtat alternativ till den vanliga semestern. - "Det här är en chans att få möta en byggnad i en historisk miljö och känna sig delaktig. Man måste ha tillgång till sina historiska rötter - och detta är ett sätt att göra det på" säger en av de lägerdeltagarna.

Fakta
På ett byggnadsvårdsläger deltar 8-16 deltagare under ca två veckor. Renoveringsobjekten ägs i regel allmänt, eller av någon hembygdsförening eller stiftelse. Byggnadsvårdsföreningen har från början haft ett samarbete med den franska organisationen REMPART och kan förmedla kontakt för den som vill åka på ett franskt läger.

I år anordnas nio läger:

• Nämndemansgården - Ven, Öresund, Skåne 10-21 juni
  • Forsby kvarn - Simtuna, Enköping, Uppland 24 juni-7 juli
  • Lundby gamla prästgård - Viby, Örebro län 25 juni-5 juli
  • Målilla mekaniska verkstad - Hultsfred, Kalmar län 1-14 juli
  • Löwenströmska trädgården - Vaxholm, Stockholm 5-15 aug
  • Vippentorpet, högloftsstuga - Ysby, Laholm, Halland 5-16 augusti
  • Jamtli friluftsmuseum - Östersund, Jämtland 19-31 aug
  • Norrgården - Ingmarsö, Stockholms skärgård 26 aug-8 sep
  • Vita villan - Borgholm, Öland 26 aug-9 sep

Läs mer på www.byggnadsvard.se

• fritid