De vårdar Västra Götalands kulturarv i sommar

I Kölingared står ett säteri vars historia sträcker sig ända till 1400-talet. I Fjällbacka finns en ö med byggnader äldre än 200 år. Årås säteri och Florö utgör båda platser för byggnadsvårdsläger i sommar. Ideella krafter ska då hjälpas åt att restaurera och bevara en bit av Västra Götalands kulturarv.

Svenska byggnadsvårdsföreningen har tillsammans med lokala föreningar eller organisationer arrangerat byggnadsvårdsläger sedan 1992. Genom åren har över 1 500 deltagare utbildats i hur man tar till hand om befintlig bebyggelse, både ur historiska och framtida perspektiv. I år ska samarbetet mellan föreningen och Peter Silfverskiöld, lägerledare på Florö, bidra till att den gamla krogbyggnaden, ladan och kajutan på ön rustas upp. I kringliggande trädgård ska växtligheten ses över och en gammal mur lagas.

I Kölingared köpte Bygdegårdsföreningen Årås kvarn 2011 huvudbyggnaden på Årås säteri som under sin storhetstid ansågs vara "häradets förnämsta gods och herresäte". I år arrangerar de ihop med Byggnadsvårdsföreningen läger för andra gången och hantverksmomenten utgörs av allt från fogning, golvläggning, fönsterrenovering och reparation av entrétrappa.
- Vi förvärvade byggnaderna för att vi ville vara säkra på att de inte skulle stå och förfalla. Nu är det vår skyldighet att vårda dem så att de blir en positiv del i utvecklingen av bygden. I det arbetet är byggnadsvårdslägren en verklig tillgång. Det är också roligt att kunna blanda nytta med nöje på det här sättet, berättar Gösta Isaksson som tillsammans med Sven-Olov Larsson är årets lägerledare på Årås.

Varje byggnadsvårdsläger tar emot mellan 8 och 12 deltagare vars förkunskaper är helt olika. Förutom deltagarna finns 1-2 lägerledare samt ytterligare handledare i form av hantverkare, arkitekter och byggnadsantikvarier med mångårig erfarenhet av restaurering och byggnadsvård på plats. Alla arbeten utförs i enlighet med godkända bygghandlingar och står under antikvarisk kontroll.

Årås byggnadsvårdsläger
8 - 19 juni
Kölingared
Florö byggnadsvårdsläger
8 - 18 juni
Fjällbacka skärgård

Det finns fortfarande platser kvar på både Florö och Årås byggnadsvårdsläger. Vill du veta mer? Gå till www.byggnadsvard.se för information och anmälan.