1000 nya hyresrätter när ByggVesta satsar i Uppsala

ByggVesta tog tillsammans med Utopia arkitekter en meriterande seger i Uppsala kommuns markanvisningstävling för det nya Södra Rosendal. ”Det mest kreativa svaret på platsens och hyreshusets utmaningar” innebar för ByggVesta seger i tävlingen, och därmed markanvisning för byggnation samt en avsiktsförklaring om ett långsiktigt samarbete med Uppsala kommun.

Därför tecknar ByggVesta och Uppsala kommun nu en avsiktsförklaring om nyproduktion av 1000 lägenheter under den kommande 5-årsperioden.Nybyggnationen ska stödja Uppsalas fortsatta långsiktiga utveckling som en hållbar och attraktiv stad. Områden som Östra Sala backe och Rosendal utgör viktiga områden i avsiktsförklaringen.

-Detta är mycket positivt och strategiskt viktigt för oss, säger ByggVestas koncernchef Gunnar Nordfeldt.  Med denna volym kan vi etablera en stark närvaro med en ändamålsenlig förvaltningsorganisation i Uppsala, en av Sveriges starkaste tillväxtkommuner, fortsätter Gunnar Nordfeldt.

Samarbetet med Uppsala kommun inleddes 2011 i och med utvecklingen av Östra Sala backe med visionen att skapa framtidens bostäder i Uppsala.

Med människan i centrum och med utgångspunkt i det senaste inom teknik och miljö ska utvecklingen av Östra Sala backe leda till en attraktiv stadsmiljö med bostäder, service och arbetsplatser.

-Med våra nya bostäder i Uppsala tar vi nästa steg i utvecklingen, med ett ännu starkare hållbarhetskoncept, säger Görel Hällqvist, projektansvarig på ByggVesta. Med Egenvärmehus® som miljömässigt är ”bäst i klassen” och av de boende är prisade som Sveriges bästa produkt*. De är nu i Uppsala även belönade för sin form , avslutar Görel Hällqvist.

* Våra hyresbostäder har fyra år i rad utsetts till Sveriges bästa i form av fastighetsbranschens prestigefyllda pris Kundkristallen. Det är ett unikt pris där privata och kommunala fastighetsbolag genom en omfattande kundnöjdhetsundersökning mäter sig mot varandra i service och kvalitet.

Gunnar Nordfeldt, koncernchef ByggVesta

telefon 08-694 07 88, mobil 0705-482500

Görel Hällqvist, projektledare ByggVesta development

Telefon 08-694 07 92, mobil 0709-10 40 03

Regioner

ByggVesta är ett fastighetsutvecklande bolag som vill bidra till att skapa ett långsiktigt hållbart samhälle där människor med olika behov och önskemål kan hitta ett attraktivt boende att trivas i. Genom att bygga flexibelt, kostnadseffektivt och resursmedvetet, utan att för den skull tumma på kvalitet, omsorg och långsiktighet, kan vi erbjuda våra hyresgäster både hög kvalitet och miljöprofil till en vettig hyra. Läs gärna mer om ByggVesta på www.byggvesta.se.