Nya hyresrätter i Uppsala utmanar etablerade sanningar

Nya hyresrätter i Uppsala utmanar etablerade sanningar

Den 28 mars kl 12.00 tar kommunstyrelsens ordförande Fredrik Ahlstedt det första spadtaget för ett nytt kvarter omfattande 119 hyreslägenheter i Södra Rosendal i Uppsala.

Projektet med sin varierade, småskaliga och charmiga arkitektur och sina högt ställda miljöambitioner har fått stor uppmärksamhet sedan det 2013 utsågs till vinnare i kommunens markanvisningstävling. Många har sedan dess uttalat sina tvivel på att ekvationen går att lösa.

Kom och träffa projektledare, arkitekt, byggare och företrädare för Uppsala kommun som vid pressträffen berättar om tankarna bakom projektet, hur man hanterat de olika utmaningar man ställts inför och hur man gjort det till synes omöjliga möjligt.

-Uppsala är en attraktiv kommun som växer. Takten i bostadsbyggandet är den högsta på många år och utvecklingen av Rosendal är en viktig del i arbetet med att öka takten i stadsnära bostadsproduktion ytterligare, säger Fredrik Ahlstedt, kommunstyrelsens ordförande. Byggnationerna av hyreslägenheterna i Södra Rosendal är ett bra exempel på hur Uppsalas tillväxt kombineras med hållbarhetsfrågorna och intressant arkitektur, avslutar Fredrik Ahlstedt.

Det speciella med kvarteret är den småskaliga känslan och varierade gestaltningen. Men tack vare lägenheternas genomtänkta planlösningar går det att kombinera med en rationell kostnadseffektiv produktion. Det innebär att hyrorna i Södra Rosendal inte kommer att ligga högre än för traditionella nyproducerade bostäder. Spadtaget innebär startskottet för ByggVestas totalt ca 1000 planerade hyresrätter i Södra Rosendal. Samtliga är så kallade Egenvärmehus® och kommer att ägas av Grön Bostad, ett av ByggVesta och AFA försäkring samägt bolag.

Görel Hallqvist, projektledare ByggVesta, tel 08-694 07 92

Fredrik Ahlstedt, kommunstyrelsens ordförande, tel 018-7271235

Emma Jonsteg, VD Utopia Arkitekter, tel 08-120 315 81

Första spadtaget

När: Den 28/3 kl 12.00 tar kommunstyrelsens ordförande Fredrik Ahlstedt tillsammans med ByggVesta det första spadtaget för nybyggnationen av 119 hyresrättslägenheter.

Var: Korsningen Rosendalsvägen/Vårdsätravägen, Södra Rosendal, Uppsala.

Fakta om Egenvärmehusen® i Södra Rosendal

Kvarteret innehåller totalt 119 hyresrätter, 3 butikslokaler i gatuplanet, 95 p-platser och 328 cykelparkeringsplatser.

Byggherre: ByggVesta development

Arkitekter: Utopia Arkitekter

Totalentrepenör: HMB construction

Beställare: Grön Bostad

Förvaltare: ByggVesta förvaltning

Egenvärmehusen® har en hög miljöprofil och uppförs med miljövänliga material. Genom individuell mätning och debitering av el, värme och varmvatten påverkar hyresgästen sin egen boendekostnad. Bostäderna är radiatorlösa och värms upp av instrålad solvärme, hushållsapparater, belysning och tillskottsvärme via tilluft.