Pressinbjudan 2012-11-29 Barkarby ByggVesta utvecklar hållbara hyresbostäder

I Järfälla förvandlas nu Barkarbys gamla flygplats till en modern naturnära storstadsmiljö med 5000 lägenheter. Här ska ByggVesta uppföra ytterligare ett Egenvärmehus® om 199 hyreslägenheter, i direkt anslutning till pendeltrafiken och ICA:s nya handelsplats.

Det första spadtaget tas tillsammans med Järfälla kommun och kommunstyrelsens ordförande Cecilia Löfgreen den 29 november kl 12.00

- Att kunna kombinera långsiktigt låg miljöbelastning med hög boendekvalitet är en nyckelfråga för kommunen säger kommunstyrelsens ordförande Cecilia Löfgreen. Därför är det lika viktigt att byggföretagen utmanar oss och vi dem för att skapa framtidens boende. Det är glädjande att ByggVesta har högt fokus på att utveckla och bygga hyresrätter med hög bygg-, miljö- och boendestandard, avslutar Cecilia Löfgreen.

Kvarteret är det senaste i raden av ByggVestas egenutvecklade, långsiktigt hållbara Egenvärmehus®, som förenar kostnadseffektivitet med hög boendekvalitet.

–Våra hus byggs för att stå länge, och ha en låg miljöbelastning både i byggprocess* och förvaltning. De byggs i betong enligt termosprincipen – tätt, välisolerat och värmetrögt - med god ventilation och med värmeåtervinning i världsklass berättar Marcus Svensson, VD på ByggVesta development. Vi gör en livscykelanalys och tittar på husets hela livslängd när vi utvecklar bostäder. Det gäller att se till helheten och inte nöja sig med enskilda faktorer om man vill uppnå långsiktig hållbarhet. En nyss genomförd masteruppsats av Ouliana Österberg på Tekniska högskolan vid Linköpings Universitet visar exempelvis att ByggVestas Egenvärmehus i betong utgör en lägre CO2 belastning än motsvarande flerfamiljshus i trä, beräknat på en livslängd överstigande 60 år. Där påvisas till exempel vikten av goda transportlösningar, avslutar Marcus Svensson.

Idag har ByggVesta 400 lägenheter under produktion, och ytterligare 700 i projekt som upphandlas och startar under det kommande året, i bland annat Annedal, Bagarmossen, Norra Djurgårdstaden, Västra Hamnen Malmö och Lillåudden Västerås. Attraktiva, yteffektiva och miljövänliga hyresrätter av samma slag som de hus Kundkristallen-mätningarna tre år i rad belönat som Sveriges bästa bostadsprodukt.

Vid första spadtaget den 29 november kl medverkar kommunstyrelsens ordförande Cecilia Löfgreen.

Plats: Hörnet Majorsvägen-Korpralsvägen i norvästra hörnet av Barkarbystaden.

Marcus Svensson, VD ByggVesta development, 08-694 07 84, mobil 0705-72 87 04 marcus.svensson@byggvesta.se

Cecilia Löfgreen, Kommunstyrelsens ordförande, 0708-705705, 08-580 286 51 Cecilia.lofgreen@jarfalla.se

Regioner

ByggVesta är ett fastighetsutvecklande bolag som vill bidra till att skapa ett långsiktigt hållbart samhälle där människor med olika behov och önskemål kan hitta ett attraktivt boende att trivas i. Genom att bygga flexibelt, kostnadseffektivt och resursmedvetet, utan att för den skull tumma på kvalitet, omsorg och långsiktighet, kan vi erbjuda våra hyresgäster både hög kvalitet och miljöprofil till en vettig hyra.

ByggVesta består av en liten men kunskapsintensiv organisation med hängivna medarbetare och kontor i Linköping, Göteborg, Malmö och Stockholm. Till vår hjälp har vi också ett omfattande nätverk av underleverantörer runtom i Europa.

ByggVesta ägs av Stellar Holdings i Seattle, USA och Nordfeldt fastigheter AB.

Läs gärna mer om ByggVesta på www.byggvesta.se.