Bythjul i Dagens Industri

Tre bröder lade under studietiden grunden till nätbutiken Byt Hjul. I år, elva år senare, har man släppt in en riskkapitalist, spår en omsättning på 200 miljoner kronor och kör ut rullande däckverkstäder.Vackra bilar och snygga fälgar fick Marcus Fredriksson att under skoltiden börja sälja däck och fälgar till kompisar. Snart var även bröderna Oscar och Victor involverade i det som hade utvecklats till en växande internetbutik. Efter några år hade de konceptet klart – att erbjuda hemleve­rans av däck och fälgar, med frakten inbakad i priset. De etablerade filialer i de övriga nordiska länderna, och 2007 tog bröderna in risk­kapitalisten Verdane Capital, som nu är största ägare. ”Tio år efter start är Byt Hjul en av Nordens största oberoende försäljare av däck och fälgar på nätet”, säger Tor­kel Hallander som är extern vd sedan 2009. Han hämtades från detalj­handeln och har en flerårig utlandsverksamhet bakom sig. Bröderna Fredriksson är inte längre operativa i bolaget utan arbetar med nya projekt, som Cykelkraft, en cykelfirma på nätet. Men de sitter i sty­relsen, som har förre Saab­vd:n Jan Åke Jonsson som ord­förande. Huvudkontoret finns numera i Stockholm, medan centrallagret ligger kvar i hemstaden Karlstad.Där började det i liten skala bakom kontoret. I dag sam­arbetar Byt Hjul med 270 verkstäder i Sverige och drygt 200 i Danmark, 170 i Finland och nära 100 verkstäder i Norge.  ”Kunder som köper nya hjul på nätet kan få dem mon­terade hos en av våra certifie­rade partnerverkstäder. Vi garanterar kvaliteten på arbe­tet”, säger Torkel Hallander.Rullande verkstadSamarbetet med verkstäderna utvecklas nu ytterligare.”Vi lanserar en ny tjänst, Byt Hjul Direkt. Det innebär att en minibuss som är en rullande verkstad kommer till kunden och byter däck på bilen. Inget besök eller köande på verkstaden längre”, säger han och tillägger att Stock­holm blir först ut.Till hösten räknar han med att ha drygt tio rullande däck­bussar som tio verkstäder står bakom. Planen är att finnas i alla de stora städerna före slutet av nästa år. På sikt kan det handla om 30–50 bussar i Sverige – och om franchi­sing.”Verkstäderna är positiva. Byt Hjul står för försäljningen av däck och fälgar och verk­städerna står för själva tjäns­ten, så vi garanterar en viss volym”, säger Torkel Hallan­der.Feltajmat i Tyskland2012 lanserade nätbolaget sig i Storbritannien och Tyskland.”Men tajmingen var helt fel. Nu fokuserar vi på Skan­dinavien.”Totalt säljs runt 12,5 miljo­ner däck om året i Norden, varav 5 miljoner i Sverige enligt Torkel Hallander. Nät­handeln står för 10 procent i Sverige, något mindre i Nor­den som helhet. ”Vi har runt 20 procent av nätmarknaden i Sverige och 15 procent totalt i Norden.” Nu pågår ett systemskifte inom däckbranschen. ”Om tio år tror jag att 30–50 procent av alla däck säljs på nätet. Vi ser en stor tillväxtpotential”, säger Torkel Hallander.Målet 1 miljard kronorI år siktar han på att öka anta­let sålda däck från 150 000 till 230 000 däck och omsätta 200 Mkr.”Målsättningen är att om fem år omsätta 1 miljard kro­nor i Norden.