Barn i bilen distraherar bilföraren

Så många som 64 procent som svarat på vår undersökning tror att sommarhalvåret är överrepresenterat i olycksstatistiken. Trots det så svarar en knapp tredjedel att de är lika uppmärksamma eller mer uppmärksamma i trafiken när de kör bil under sommarhalvåret. Om vi kunde få folk att ta sin magkänsla, att sommartrafiken inte är helt ofarlig, på allvar skulle den kunna bli mycket säkrare än den är idag, säger Torkel Hallander, VD på Bythjul.com.

·  62% kör fortare på samma sträckor under sommarhalvåret

·  69% kommer använda bilen för att köra längre sträckor under sommaren

·  67% är mer uppmärksamma i trafiken under vintertid

Topplista: detta stör vår koncentration när vi kör med barn i bilen