Idag gäller sommardäck på bilen: Stora däckbytarsskolan – allt om att byta däck

Enligt SMHI har våren letat sig upp så långt som till kusten uppe vid Umeå. Det innebär att man har haft en temperatur på över noll grader minst sju dagar i sträck. Men är det inte vinterväglag måste man byta till sommardäck idag. Den som fortsätter köra med vinterdäck riskerar böter på 1 200 kronor plus straffavgift från försäkringsbolaget.

- Att köra med vinterdäck på sommaren är farligt. Det gäller även om man har odubbade vinterdäck. Bromssträckan blir längre och väggreppet sämre, speciellt på våta vägbanor, säger Torkel Hallander, däckexpert och vd för Bythjul.com, Sveriges största nätbutik för däck och fälgar.

Däck Mönsterdjup
Nya däck 8–9 mm
Sämre våtgrepp 3–4 mm
Minsta tillåtna på sommardäck 1,6 mm
Minsta tillåtna på vinterdäck 3 mm

Inför däckbytet
Innan du tar av vinterdäcken och byter till sommardäck bör du kolla mönsterdjupet på båda. Är mönsterdjupet mindre 1,6 mm på sommardäcken bör man köpa nya. Helst bör dessa också vara minst 3 mm.

- Att köpa däck på nätet har flera fördelar. Man har bland annat möjlighet att jämföra däck på ett lättare sätt. Och tänk på att du får vad du betalar för. Bildäcken är det enda som är mellan dig och vägen och man borde prioritera säkerheten först och inte lägst pris, säger Torkel Hallander, Bythjul.com.

Själv, bilverkstad eller pop-up
Däcken kan man välja att byta själv, på bilverkstad eller i vissa fall pop-up verkstäder. Dessa finns ofta på strategiska ställen där det finns mycket bilar som på bilparkeringar utanför stora köpcenter. I Stockholm finns Bythjul Express vid Sickla Köpkvarter fram till den 17 april. Obalanserade däck ger upphov till vibrationer. Misstänker man att däcken behöver balanseras behöver man lämna in bilen på däckverkstad.

(Se guiden ”Så byter du däck själv”).

Vatten, diskborste och diskmedel gör rent vinterdäcken
När sommardäcken är på är det dags att rengöra vinterdäcken som nu har suttit på ett bra tag och därmed har rejält med smuts och kemikalier på sig. Ge däcken en grundlig rengöring så att friktionsförmågan och gummits mjukhet inte försämras i onödan. Det som behövs är vatten, diskborste och diskmedel.

(Se guiden ”Så gör du rent vinterdäcken” från Bythjul.com i slutet av pressmeddelandet).

Ställa, lägga eller hänga upp vinterdäcken – vilken förvaring är bäst?
Däck monterade på fälgar ska aldrig förvaras stående då de mår bäst av att antingen bli upphängda eller liggande plant (på en lastpall är perfekt). Lösa däck, det vill säga däck som inte är monterade på fälgar, måste förvaras stående upprätt. Dessutom ska de helst snurras något ungefär var fjärde vecka, så att de inte blir plattade.

(Se guiden ”Så förvarar du vinterdäcken”).

Torkel Hallander, vd Bythjul.com
Tel: 0730 – 78 88 88