Inför stora däckbytardagen 15 april: Succé med pop-up däckverkstad tillbaka

Nya siffror från BilPanelen visar att fler än 6 av 10 bilister troligen köper nya sommardäck i år. I samband med kommande däckbytardag den 15 april, vår och påskledighet är nordens största oberoende däckaktör på nätet tillbaka med succén Bythjul Express. En pop-up däckverkstad där bilister får hjälp med att byta till sommardäck av utbildade bilmekaniker medan de shoppar. Bythjul Express finns i Sickla Köpkvarter mellan 17 mars - 17 april 2016.

Enligt nya siffror från BilPanelen, som 1 236 bilister svarat på mellan den 11 – 15 februari i år, säger 36 procent att man ska, och 29 procent att man kanske ska köpa nya sommardäck i år. En allt starkare trend är att fler väljer att köpa sina däck på nätet och ju närmare däckbytardagen (15 april) desto mer ökar försäljningen.

- Genom att köpa sommardäck på nätet får man bra information samtidigt som det blir lättare att jämföra och därmed lära sig genom vad andra köpt. Många vill göra och även gör en bra affär genom att köpa däck på nätet, men kom ihåg att en nyligen gjord studie visar att ju billigare däck desto längre bromssträcka*, säger Torkel Hallander, trafiksäkerhetsexpert och vd på Bythjul.com.

Många stockholmare valde att låta pop-up däckverkstaden byta till sommardäcken i Sickla Köpkvarter förra året då det sparade tid och var bekvämt. Mest populärt var det under påsken då man fick däcken monterade under tiden man storhandlade till påskledighet eller helg. Nu är man tillbaka med förra årets succé och Bythjul Express kommer att finnas på plats mellan den 17 mars - 17 april.

- Samtliga personer som hjälper till med att montera sommardäcken är utbildade bilmekaniker som även kan ge bra tips gällande förvaring av vinterdäck eller råd kring att byta däck i allmänhet. Det bästa är att vi kan montera nya sommardäck köpta på nätet då vi transporterar dem direkt till pop-up verkstaden i Sickla. Där kan man snacka om att spara tid, fortsätter Torkel Hallander på Bythjul.com.

4 tips – så vet du vilka sommardäck du ska köpa:

1.Hur använder man bilen? Mycket dagiskörning och åka till affären, pendlar man långt till jobb eller sportkörning? Det påverkar vilket däck man ska köpa.

2.Många letar efter billiga sommardäck på nätet då man vill göra ett "klipp". Viktigt att komma ihåg är att man inte tjänar på att köpa så kallade "no name"- däck eller väldigt billiga däck. Oftast har dessa däck sämre våtgrepp.

3.Däck är en säkerhetsprodukt! Det betyder att bromssträckan är väldigt viktig, och däck av låg kvalitet har ofta lång bromssträcka.

4.Bra tips är att kolla aktuella däcktester och ta hänsyn till EU-däckmärkningen.

Topp 5: de mest populära sommardäcken på Bythjul.com**:

1. Goodyear EfficientGrip Performance
2. Continental ContiPremiumContact 5
3. Michelin Energy Saver+
4. Hankook Kinergy eco K425
5. Pirelli Cinturato P7

* http://www.tyrepress.com/2016/02/budget-tyres-declared-a-high-risk-in-gtu-summer-tyre-test/
**Enligt försäljningsstatistik på www.Bythjul.com 2015.

För mer information, vänligen kontakta:

Henrik Bjurhem, trafikexpert Bythjul.com

Bythjul har funnits på nätet sedan 2002 och är en av europas största däck- och fälgaktörer på nätet. Bythjul strävar ständigt efter att vara i framkant när det gäller leveranstider, sortiment och användarvänlighet. Hemsidan gör det möjligt för kunden att snabbt och enkelt handla däck och fälgar till ett billigt pris.

Bythjul har sitt huvudkontor i Stockholm och lagerhållning samt produktion sker på ett distributionscenter i Karlstad. Under våren 2007 startades filialer upp i Finland, Danmark och Norge och hösten 2011 expanderade Bythjul till Storbrittanien och Tyskland.

www.bythjul.com | www.byttdekk.com | www.renkaatvaihtoon.fi | www.goodgrip.dk