Kör som en kvinna i vinter så kör du säkert

December är en av de mest olycksdrabbade månaderna på våra vägar. Fler än hälften av svenska kvinnor tycker det är obehagligt att köra bil i vinterväglag. Det kan betyda försiktigare bilkörning och därmed färre olyckor.  Nästan var fjärde man tycker det både är mer roligt eller fantastiskt att köra på isiga vägar. Samtidigt är även män överrepresenterade i olycksstatistiken. Det visar en undersökning från Bythjul.com med 156 kvinnliga och 912 manliga bilister gjord i november 2013.

Enligt Transportstyrelsen är december en av de mest olycksdrabbade månaderna vad gäller dödade och svårt skadade i trafiken. 51 procent av landets kvinnor tycker att det är obehagligt att köra bil i vinterväglag. Motsvarande siffra hos män är 19 procent. 12 procent av männen (4 procent kvinnor) säger till och med att det är roligare eller 11 procent (4 procent kvinnor) att det är fantastiskt att köra i vinterväglag. Män är även överrepresenterade i Transportstyrelsens olycksstatistik och körstilen kan absolut vara en orsak.

-  Vår undersökning visar att 46 procent av kvinnorna kört av vägbanan vid halt väglag mot 56 procent av männen. Tycker man, som kvinnor, att vinterkörning är obehagligt tar man det mer försiktigt. Att ha bra däck som är anpassade till väglaget är naturligtvis oerhört viktigt men utöver det är det körstilen som är avgörande för trafiksäkerheten. Kör som en kvinna i vinter så kör du mer säkert, säger Torkel Hallander, VD på Bythjul.com.

Vidare visar undersökningen att bilisterna är mest rädda för hala vägbanor – halka och svart-is kommer på plats 1 och 3 över det man är mest rädd för. Vilda djur är också något som oroar. Kvinnor är mer rädda för halka och att köra i mörker, medan manliga bilförare inte gillar dålig sikt. Samtidigt säger var femte (21 procent) säger att de inte ska göra något särskilt för att vintersäkra bilen i vinter. Av de som ska göra det är nya vinterdäck överst på listan.

Topplista: bilisternas största rädslor vid körning vinterhalvåret

Kvinnor  Män

1. Halka  60 %  49 %

2. Vilda djur  58 %  54 %
3. Svart-is  51 %  54 %

4. Dålig sikt  28 %  35 %
5. Köra in på halt väglag med sommardäck  22 %  19 %

6. Köra i mörker    17 %  11 %

7. Vattenplaning  8 %  8 %

8. Plötsliga skyfall  5 %  3 %

9. Somna bakom ratten  2 %  6 %

-  Det man ska tänka på när man kör bil på hala och isiga vägar är att hålla vindrutan, strålkastare och belysning rena. Använd inte cruise control. Bromsa försiktigt och släpp på bromsen om dina hjul låser sig. Använd låga växlar för bästa väggrepp och speciellt i backar, fortsätter Torkel Hallander.

Om du får sladd:

-Släpp gaspedalen och tryck in kopplingen. Styr inte mer än greppet medger.

-När hjulen sladdar åt sidan kommer de bromsa new bilen ock öka väggreppet. När detta händer, styr åt det håll du vill åka.

Om du fastnar:

-Låt inte hjulen stå och snurra, det kommer bara gräva ner dig djupare.

-Styr däcken från sida till sida några gånger för att få undan snön.

-Släpp bara upp kopplingen så mycket som greppet medger. Gasa försiktigt.

Torkel Hallander, VD Bythjul.com

Tel: 0730-78 88 88torkel.hallander@bythjul.com

Om undersökningen

Undersökningen gjordes på totalt 1 068 bilister som även är kunder till Bythjul.com. Enkäten var webbaserad och genomfördes i november 2013.

www.bythjul.com | www.byttdekk.com | www.tyremate.com | www.goodgrip.co.uk | www.goodgrip.de | www.goodgrip.dk