Nästan hälften av alla bilmekare köper reservdelar på nätet

Nya Bilpanelen visar att ”hemmafixandet” ökar - var fjärde bilägarna (22 procent) mekar själva med sin bil, främst för att spara pengar. Var femte (21 procent) uppger att de mekar mer med bilen idag än för fem år sedan. Och närmare hälften av svenska bilägare köper numera reservdelar på nätet (42 procent).

• Undersökningen visar tydligt att ekonomin är en viktig faktor i underhåll och service av bilen. Ett bra sätt att spara pengar är att köpa reservdelar på nätet. Det kan bli upp till 50 procent billigare, säger Henrik Bjurhem, trafikexpert på Bythjul.com.

Topplista: detta är bilägare stolt över att göra själva på sin bil:

• 1.Byta däck 48 %
  • 2.Tvätta den 44 %
  • 3.Städa den 33 %
  • 4.Tanka 36 %
  • 5.Byta olja 30 %
  • 6.Meka med motorn 27 %
  • 7.Byta filter 25 %
  • 8.Byta tändstift 23 %

Om Bilpanelen:

BilPanelen genomförs av Bythjul.com, Sveriges största leverantör av däck och fälgar på nätet. 1 285 svenska bilister deltog.

Henrik Bjurhem, trafikexpert Bythjul.com,

Tel: 0707 – 43 42 43

hbm@bythjul.com

För högupplösta bilder, vänligen se: