Nya BilPanelen: Majoriteten av svenskarna vill ha elbil – men vill inte betala för det

Fler än hälften av svenska bilägare, 55 procent, kan tänka sig att köpa en elbil. En tredjedel svarar “absolut!” på den frågan. Men betalningsvilligheten är det sämre med; enbart var tionde bilägare säger de är villiga att betala mer i årlig driftskostnad för en elbil än vad man betalar för sin nuvarande bil. Det visar nya upplagan av undersökningen BilPanelen som 1 040 bilister har svarat på mellan 13-17 maj 2016.

38 procent av bilisterna i panelen svarar att de inte är villiga att betala mer för en elbil än för sin nuvarande bil, och nära hälften (47 procent) uppger att det helst ska vara billigare att köra miljövänligt med elbilar än med bensindrivna bilar. För att fler ska köpa elbil behöver de bli billigare i inköp (56 procent) samt att de går att köra längre på en laddning (48 procent). Det är de i särklass viktigaste faktorerna för att elbilar ska bli mer populära. Att de är snygga eller säkra spelar mindre roll. Det visar senaste upplagan av BilPanelen som 1 040 bilister har medverkat i. BilPanelen anordnas av Bythjul.com, Sveriges största nätbutik för däck och fälgar.

- Det är tydligt att ekonomin avgör val av elbil kontra bensindriven bil. Det är närmast revolutionerande att över hälften av svenska bilister står redo att köpa en elbil, bara de blir billigare. Det skulle förändra svensk fordonspark och miljöarbete dramatiskt, med stora positiva miljöeffekter. Den stora knäckfrågan är naturligtvis hur biltillverkarna och staten i samspel kan göra det billigare att köpa och äga elbilar, säger Torkel Hallander, trafikexpert och VD för Bythjul.com.

Fler än 60 procent av de svarande anser att elbilar bör vara subventionerade. Idag är elbilar befriade från fordonsskatt de första fem åren. De har även lägre förmånsskatt om bilen är en förmånsbil och personbilar kan få regeringens supermiljöbilspremie.

Nära hälften av de tillfrågade anser att man bör få en skattereduktion då man köper en elbil. “Gratis laddning i laddningsstationer” och “inga trängselavgifter” var också populära svar.

Om BilPanelen:
BilPanelen är en återkommande webbundersökning som besvaras av kunder till Bythjul.com. Undersökningen besvarades mellan 13– 17 maj 2016. 1 040 bilister har svarat.

Torkel Hallander, vd Bythjul.com
Tel: 0730 – 78 88 88