Sportlov: Så kör du säkert till sportlovsfirandet

Sportloven har dragit igång runtom i landet. Fredagen V.7 klassas som den farligaste trafikdagen på året då många är på väg till sportlovsledighet. Nästan 4 av 10 är oroliga för mycket trafik med galna omkörningar och omdömeslös körning från andra bilister. Det visar nya siffror från Bilpanelen som 1 236 bilister har svarat på mellan 11 – 15 februari. Torkel Hallander, trafiksäkerhets-expert och vd på Bythjul.com delar här med sig av sina 9 bästa tips för säker körning till sportlovsfirandet.

De flesta sportlovsresor går inte till snöklädda berg utomlands, utom inom landets gränser till släkt och vänner eller till fjällen. Cirka 800 000 svenskar åker till fjällen i februari* vilket så klart gör att det blir trångt på vägarna. Att se över bilen inför bilresan samt ha koll på väder och planera både sin resa och körning utifrån det är alltid en bra idé.

- Kolla mönsterdjupet på däcken innan du ger dig iväg. Att ha slitna vinterdäck på bilen ökar risken för sladd vid halt väglag. Slitna däck med för dåligt mönsterdjup ökar risken att tappa kontroll, och slitna vinterdäck har upp till 40 procent längre bromssträcka på vått underlag än däck med godkänt mönsterdjup, det vill säga 3 mm, säger Torkel Hallander, trafiksäkerhetsexpert och vd på Bythjul.com.

Det är många barn i bilarna på väg till sportlovsfirande vilket gör att man som bilist bör vara extra försiktig och uppmärksam. 38,5 procent av de bilister som svarat på nya Bilpanelensäger att de mest är oroliga över mycket trafik med galna omkörningar och omdömeslös körning från andra bilister. Man är även nervös över är att vilt ska springa över vägbanan (23,4 procent), snöoväder (12 procent) eller att bilen ska gå sönder (10,4 procent).

- Många olyckor sker på grund av halt väglag och föraren vet ofta att det är halt, men kör för fort i förhållande till väglaget. Det finns forskning som visar att dubbade vinterdäck är bäst i alla väder. Vid frosthalka kan ett odubbat däck ha upp till 50 procent längre bromssträcka, fortsätter Torkel Hallander på Bythjul.com.

Man vet inte hur många olyckor som beror på felpackad bil, men att nästan hälften av alla vinterolyckor börjar med en sladd. Då märker man skillnad mellan en tom och fullpackad bil.

Torkel Hallanders 9 tips inför sportlovsresan:

1. Håll koll på högst tillåten vikt på lasten för din bil. Även passagerarnas vikt (ej förarens) ska räknas in. Den står i besiktningspapperna eller instruktionsboken.
  2. Kolla mönsterdjupen på däcken. De bör inte vara mindre än 3 mm för bästa grepp.
  3. Använd vinterdäck anpassade till vårt nordiska klimat; dubbdäck eller nordiska friktionsdäck
  4. Fyll på med spolarvätska.
  5. Åk gärna tidigt på morgonen för att undvika trafik.
  6. Ta en längre paus längs vägen för att äta frukost, lunch eller middag.
  7. Genom att stanna en natt på hotell längs vägen får ni en härlig paus att umgås på och kan fortsätta färden utvilade nästa morgon. Se det som en del av sportlovsfirandet.
  8. Se hela bilresan som ett tillfälle att umgås i stället för att enbart sikta på att komma fram till målet.
  9. Om du är rädd för att somna vid ratten finns det en ring du kan ha på fingret som vibrerar och väcker dig när du är på väg att nicka till.

*resedatabasen Resurs

Om Bilpanelen

Bilpanelen besvaras av kunder till Bythjul.com. Undersökningen är webbaserad och besvarades mellan 11 – 15 januari 2016. 1 236 personer har svarat. Undersökningen är inte statistiskt säkerställd, men då det är så pass många som har svarat kan man ändå dra vissa slutsatser och se vissa trender och tendenser.

För mer information, vänligen kontakta:

Torkel Hallander, bilsäkerhetsexpert och VD Bythjul.com

thr@bythjul.com

Högupplöst bild på Torkel Hallander, VD, Bythjul.com:

Bythjul har funnits på nätet sedan 2002 och är en av europas största däck- och fälgaktörer på nätet. Bythjul strävar ständigt efter att vara i framkant när det gäller leveranstider, sortiment och användarvänlighet. Hemsidan gör det möjligt för kunden att snabbt och enkelt handla däck och fälgar till ett billigt pris.

Bythjul har sitt huvudkontor i Stockholm och lagerhållning samt produktion sker på ett distributionscenter i Karlstad. Under våren 2007 startades filialer upp i Finland, Danmark och Norge och hösten 2011 expanderade Bythjul till Storbrittanien och Tyskland.

www.bythjul.com | www.byttdekk.com | www.renkaatvaihtoon.fi | www.goodgrip.dk