Gå direkt till innehåll
Interflorabutikerna kan i fortsättningen välja att skicka ut sina blommor med Bzzts lätta, utsläppsfria fordon.

Interflora väljer Bzzt som sitt nya blomsterbud.

Interflora har tecknat ett ramavtal med Bzzt, som innebär att Interfloras butiker nu kan välja Bzzt som blomsterbud. Enligt Interflora är det nya samarbetet en del av företagets miljöarbete, där ett stort fokus ligger på minskade CO2-utsläpp.

Interflora är Sveriges största blomsterkedja, med över 600 anslutna butiker. Under 2021 levererade Interflorabutikerna sammanlagt 1,4 miljoner Blommogram. Att var och en av dessa leveranser görs med minimalt miljöavtryck är därför av stor betydelse för företaget, som har en tydlig hållbarhetspolicy.

Blomsterkedjans högst prioriterade hållbarhetsmål är att minska CO2-avtrycket från verksamheten. Enligt Lars Töverud, Interfloras Retail Manager, var Bzzts starka och tydliga miljöprofil, med lätta, energisnåla, utsläppsfria fordon en avgörande faktor för avtalet.

– Vi finns för att göra världen grönare och har ett stort fokus på hållbarhet i alla led, från odling till transport. En krans eller bukett är varken tung eller skrymmande så våra leveranser är inte beroende av tunga fordon. Med hjälp av Bzzt, deras små fordon och smarta distributionslösningar kan vi fortsätta sprida blomsterglädje men på ett sätt som är bättre anpassat till planeten, säger Lars Töverud.

Samarbetet innebär att Interfloras butiker med ett knapptryck kopplar upp sig mot Bzzts leveranssystem för att via API:er skapa en sömlös leveranstjänst, från beställning på Interfloras plattformar till leverans i Bzzts system.

– Det finns en jättepotential i det här samarbetet. Att Interflora har butiker och ombud över hela Sverige gör det enklare för oss att starta upp i fler städer. Sen är det enormt kul också. Blomsterbudet måste ju vara alla buds urmoder, så att Interflora väljer att samarbeta med oss känns stort. Vilket förtroende, säger Emelie Holmer, Head of Delivery Services på Bzzt Sverige AB.

Regioner

Bzzt finns i Stockholm, Göteborg och Malmö och erbjuder en taxitjänst för privatpersoner och företagskunder, en leveranstjänst och en reklamtjänst. Alla transporter görs med små, smidiga, elfordon. De senaste åren har Bzzt fokuserat på att bli större inom företagsbud och matleveranser. Sedan starten 2017 har Bzzt skjutsat mer än en halv miljon människor, maträtter och prylar - helt utsläppsfritt!

Sven Wolf

Presskontakt VD, Bzzt AB Verkställande direktör +46 (0)705 08 83 10
Lisette Hallström

Presskontakt VD, MoveByBike Verkställande direktör +46 (0)760 20 20 96

Blixtsnabba, utsläppsfria leveranser i city.

Vi kör små, eldrivna fordon för korta transporter i centrala Stockholm, Göteborg och Malmö. Allt som behöver susa fram snabbt, billigt och utsläppsfritt genom stan kan åka med oss. Bra för miljön, luften vi andas och staden vi bor i. Inte så dumt va?

Bzzt
Lennart Torstenssonsgatan 8