Skorna är avgörande för prestationen

Matilda Söderlund är en av världens absolut bästa klättrare. Hennes första klätterskor var La Sportiva Cobra och idag är det två andra klätterskor från La Sportiva som är favoriter – Skwama och Testarossa. Läs mer om hur viktigt val av klätterskor är för Matilda och vilka hennes 3 bästa råd är när det gäller att välja rätt klätterskor.

1. Hej Matilda - vad gör du just nu? Just nu är jag i Utah, USA, och klättrar. Klättringen är helt fantastisk med 30-40 meter långa leder på kalksten med grymt vackert landskap runtom kring. Det här året är mitt fokus på klättring utomhus så det är en hel del resor som står på schemat, bland annat Kalymnos, Spanien och Norge.

2. Vilka var dina första klätterskor och vad var det som du gillade allra mest med dem? Mina absolut första klätterskor var faktiskt Cobra från La Sportiva. Jag började klättra när jag var 11 år och fick mina första klätterskor i julklapp det året. Det var ett par Cobra i storlek 38 vilket egentligen var alldeles för stort för mig då. Cobra passade mig bra eftersom de är väldigt mjuka och ger en möjlighet att känna exakt hur man står med fötterna. Jag körde med Cobra fram tills att jag var 18 år.

3. Hur tänker du när du väljer klätterskor och vilka är dina favoriter? När jag väljer skor fokuserar jag på passform – det vill säga hur skon sitter på foten. Jag vill helst att skon ska sitta nästan som en strumpa så att hela foten har kontakt med skon, greppet vid tårna och att de sitter någorlunda bekvämt och inte gör ont. Mina favoriter är Testarossa och Skwama. Båda har en grym passform och mycket bra grepp. Jag tycker Testarossa är oslagbara när det kommer till svagt överhängande klättring och små fotsteg. Jag tränar ofta med Skwama inomhus då de är bättre för till exempel toe-hooks.

4. La Sportiva är en av världens ledande tillverkare av klätterskor. Vad är det som gör skorna så populära? För mig som sportklättrare är skorna det som är avgörande för prestationen när det kommer till utrustning. La Sportiva har allt det jag söker efter (och lite till) i klättersko-väg. La Sportiva för mig står för kvalitet, innovation och finess. Skorna har verkligen grym kvalitet när det gäller passform, gummi och hållbarhet. Det är coolt att ett företag med så stort och långt arv hela tiden förnyar sina modeller och kommer med nya innovativa lösningar för att göra produkterna ännu bättre.

5. Vilka är dina tre bästa råd när det gäller att välja klätterskor? • Passform. Hitta en sko som verkligen passar din fot. • Var ska du klättra? Fundera på vilken typ av klättring du ska göra och försöka anpassa valet av sko därefter. Klättrar du exempelvis mycket inne är det värt att ha en sko som funkar bra att toe/heel hooka med, medan det kanske inte är lika viktigt om du mest sysslar med traditionell klättring. • Någorlunda bekväma. Se till att skon inte gör ont och att de är relativt bekväma även om de sitter tight.

6. I år firar La Sportiva 90-årsjubielum. Det firar man bland annat med att de klassiska klätterskorna Futura, Katana, Miura, Solution och Cobra kommer i ny design. Vilka är dina bästa minnen ihop med de här skorna? Jag gillar både Miura och Solution, så de kommer jag definitivt att testa. Jag har många fina minnen ihop med Cobra, då jag klättrade med dem i princip alla mina år som junior. Bästa minnet är nog när jag klättrade i Santa Linya, Spanien, för första gången tillsammans med några kompisar från Norge. Gjorde min första 8b+ och flashade två 8b på den resan, vilket var coolt!

Vill du veta mer om Matilda Söderlund - följ henne på instagram.