De sex sista Wallander-filmerna med Krister Henriksson får tv-premiär på C More

Samtliga Henning Mankells romaner om Kurt Wallander har nu blivit film med Krister Henriksson i titelrollen, och under första veckan i juli premiärvisar C More de sex sista filmerna i den långa sviten. Charlotta Jonsson kliver in i handlingen som Kurt Wallanders dotter Linda i Den orolige mannen, som bygger på boken med samma namn. Filmerna ses även på C More Play där man kan titta på dem när man själv vill. Wallanderfilmerna finns också på Filmnet*.

Efter 32 filmer baserade på Henning Mankells tolv romaner är Krister Henriksson Kurt Wallander inte bara för oss svenskar. Hans känsliga tolkning av den luggslitne kriminalkommissarien har gjort honom till stjärna även utomlands, så till den grad att han med stor framgång spelat teater på svenska i London. Med start 1 juli får C Mores abonnenter se de sista sex filmerna med Henriksson som Wallander; under julis första vecka premiärvisas en Wallanderfilm om dagen.  Det betyder att man redan den sjätte juli kan se samtliga sex filmer på C More Play samt på Filmnet.

Charlotta Jonsson spelar Kurt Wallanders dotter Linda, som efter Johanna Sällströms tragiska självmord försvann ur handlingen. Linda har inte setts i de tretton senaste filmerna, men i Den orolige mannen, baserad på boken med samma namn, är hon tillbaka som nybliven mamma. Kurt försöker ta vara på rollen som morfar men familjeidyllen grusas när Lindas svärfar försvinner. Under de sex filmerna märker Kurt gradvis att hans minne börjar bli sämre, samtidigt som gamla kriminalfall kastar skuggor över nya. Filmerna är producerade av Yellow Bird, och bland de återkommande skådespelarna hittar vi Douglas Johansson, Leonard Terfelt, Mats Bergman, Fredrik Gunnarsson, Malena Engström samt Marianne Mörck.

Wallander på C More First och C More First HD
1 juli kl 21.00:
Den orolige mannen (regi Agneta Fagerström-Olsson)
2 juli kl 21.00:
Försvunnen (regi Leif Magnusson)
3 juli kl 21.00: Sveket (regi Agneta Fagerström-Olsson)
4 juli kl 21.00:
Saknaden (regi Agneta Fagerström-Olsson)
5 juli kl 21.00:
Mordbrännaren (regi Charlotte Brändström)
6 juli kl 21.00:
Sorgfågeln (regi Lisa Ohlin)

Pressbilder finns under länken som utgör filmens titel!

För ytterligare information: mona.holmquist@cmore.se 070 3582865

*Filmnet är en nätbaserad distributör av C Mores utbud av film och serier.

• c more play
  • filmnet
  • tv-serie
  • wallander
  • krister henriksson
  • henning mankell

C More Entertainment AB, den ledande leverantören av premiumbetal-tv-tjänster i Norden, erbjuder betal-tv och interaktiva tjänster under huvudvarumärket C More samt varumärkena C Sports och Filmnet. C More betal-tv finns hos alla betydande digital-tv-distributörer i Norden. C More erbjuder i Norden 27 C More-kanaler, i Norge och Danmark även CANAL 9, samt CANAL 8 SPORT i Danmark. C More Entertainment ägs till 65% av TV4-Gruppen och 35% av Telenor.