Gå direkt till innehåll
Cambios styrelseordförande Göran Persson överlämnar forskningsutrustning till universitet på Sri Lanka

I egenskap av styrelseordförande och delägare i e-hälsoföretaget Cambio Healthcare Systems, överlämnade Göran Persson, tillsammans med andra styrelsemedlemmar, 40 toppmoderna datorer till ”University of Colombo School of Computing” vid en ceremoni i Sri Lankas huvudstad Colombo.

Cambio har i dag ca 200 anställda på sitt kontor i Colombo. De flesta arbetar med utveckling och test av mjukvara för bruk i sjukvården i Sverige, Danmark, Färöarna och Storbritannien.

25% av de anställda på Cambio i Colombo kommer just från University of Colombo School of Computing, och datorerna kommer i första hand att användas av de studenter som studerar det fjärde och sista året på universitetet.

– Det här är en viktig gåva. Universitetet utbildar majoriteten av samtliga som arbetar med IT på Sri Lanka, säger Göran Persson.

– Både universitetet, och den lankesiska IT-branschen, håller hög internationell standard. Vi vill med vår gåva ge de studerande ännu bättre förutsättningar till framgångsrika karriärer.

Om Cambio Healthcare Systems
Cambio Healthcare Systems utvecklar och levererar IT-system till landsting, regioner samt privata hälso- och sjukvårdsorganisationer i Sverige, Danmark och Storbritannien. Företaget grundades 1993 och har sedan dess drivit utvecklingen av e-hälsa på den nordiska marknaden och är idag en etablerad marknadsledande. Sjukvårdssystemet Cambio COSMIC har idag mer än 95 000 användare.

Tomas Mora-Morrison är VD för företaget som firar 20-årsjubileum i år, har över 300 anställda och kontor i Linköping, Stockholm, Reading UK, Århus och Colombo Sri Lanka. Våren 2012 blev riskkapitalbolaget Valedo delägare i Cambio Healthcare Systems. Före detta statsministern och partiledaren Göran Persson, arbetar med Valedo och har valts till styrelseordförande i Cambio Healthcare Systems.

För ytterligare information kontakta.
Terese Hedin, Marketing Manager, Cambio Healthcare Systems
Tel: +46 8 691 4901
e-post: terese.hedin@cambio.se

Taggar

Cambio är en marknadsledande leverantör med ett heltäckande erbjudande för hela kedjan inom vård och omsorg med målet att erbjuda de mest innovativa och sammanhållna lösningarna för regioner och kommuner. Cambios e-hälsolösningar stöttar vårdpersonal i deras dagliga arbete och erbjuder patienter en säkrare och mer lättillgänglig vård. Företaget har i dag över 700 anställda. I Sverige levererar Cambio redan idag vårdinformationssystem till åtta regioner och till en privat vårdgivare samt verksamhetssystem till 40-talet kommuner.