Pressmeddelande -

Cancerfonden delar ut 371 miljoner till forskning – En ökning med nästan 11 procent

Cancerfondens forskningsnämnd har beslutat vilka forskningsprojekt som får anslag under 2009. Tack vare det goda insamlingsresultatet delar Cancerfonden ut 371 miljoner kronor under nästa år, vilket är en ökning med 11 procent jämfört med 2008. Cirka 65 procent går till grundforskning inom cancerområdet och cirka 25 procent till klinisk forskning.

- Grundforskning står för de stora genombrotten inom cancerområdet, säger professor Bengt Westermark, ordförande i Cancerfondens forskningsnämnd. Ett exempel på vad sådan forskning kan leda till är framtagandet av nya effektivare cancermediciner.

- Tack vare en ökning av frivilliga gåvor från privatpersoner och företag kan vi under 2009 dela ut mer pengar än någonsin, vilket känns som ett betydelsefullt steg mot vårt mål att cancer ska kunna botas, säger Bengt Westermark, ordförande i Cancerfondens forskningsnämnd.

Cancerfonden satsar också på unga forskare för att säkerställa framtida svensk cancerforskning. 33 anslagsinnehavare har disputerat år 2000 eller senare och av dessa är 20 kvinnor och 13 män. De får dela på nära 17 miljoner kronor för sin cancerforskning.

Fördelning av forskningsprojekten
Grundforskning: 65 procent
Klinisk forskning: 25 procent
Epidemiologisk forskning: 7 procent