Gå direkt till innehåll
Christer Byfors, VD, Canon Svenska AB och Lisa Palm Danielsson, Generalsekreterare på Ronald McDonald Barnfond

Canon stödjer Ronald McDonald Barnfonds kommande familjeboende

Canon har en lång historik av arbete inom social hållbarhet och är sedan 2016 partnerföretag till Ronald McDonald Barnfond. "Under 2023 fördjupar vi vårt samarbete genom att bli månadsgivare för Ronald McDonald Barnfond" berättar Christer Byfors, VD på Canon Svenska. ”Samarbetet med Ronald McDonalds Barnfond ligger helt i linje med Canons företagsfilosofi och kärna Kyosei som är ett japanskt ord och står för: "Att leva och arbeta tillsammans för allas bästa”. Filosofin ligger till grund för hur vi gör våra affärer och behandlar varandra.”

”Vi vill kunna hjälpa fler familjer”, säger Lisa Palm Danielsson, Generalsekreterare på Ronald McDonald Barnfond. ”Drygt 4 000 familjer med svårt sjuka barn bor varje år på landets fem Ronald McDonald Hus. Men många familjer blir utan plats. Att fortsätta arbeta för att få fler Hus är vårt primära mål, och där behovet först och främst är stort gäller Stockholmsområdet i anslutning till Karolinska Universitetssjukhuset i Solna.

"Vi vill att fler familjer med svårt sjuka barn ska få må bättre med sina kära, nära"

Ronald McDonald Barnfond är en insamlingsstiftelse med 90-konto. Stiftelsen bygger Ronald McDonald Hus där familjer med svårt sjuka barn kan bo under tiden det sjuka barnet vårdas på sjukhuset intill. Det finns idag fem Hus runt om i Sverige och fonden arbetar för att kunna öppna ett sjätte Hus i anslutning till Astrid Lindgrens Barnsjukhus och Karolinska Universitetssjukhuset i Solna. ”Vi vill att fler familjer med svårt sjuka barn ska få må bättre med sina kära, nära”, avslutar Lisa Palm Danielsson på Ronald McDonald Barnfond.

Med Kyosei som filosofi är det naturligt att Canon engagerar sig i socialt hållbarhetsarbete. Vårt fokus är att stötta unga människor på olika sätt. I Sverige har Canon ett samarbete med My Dream Now, Mentor Sverige och Ronald McDonald Barnfond. Vi är också engagerade i Canon Europa programmet Canon Young People Programme som stärker ungdomar från olika bakgrunder i visuellt berättande och hållbarhetsfrågor.