Gaga Jakhashvili, Åsa Lindhagen och Michelle Marinkovic

Unga fotografer inspirerar på Stadshuset

Canon Young People Programme är ett utbildningsinitiativ som stärker unga i visuellt berättande och hållbarhetsfrågor. Nu har de ungas foton från utställningen lämnats över till Stockholm stadsmiljö- ochklimatborgarråd Åsa Lindhagen.

 ”Det känns bra att bilderna får leva vidare och fortsätta att inspirera fler” säger Michelle Marinkovic. ”Canon YPP var en fin möjlighet att knyta kontakter med andra likasinnade och drivna själar”.

Ungdomarna i Canon Young People Programme skildrade FN:s Globala mål nummer 11 "hållbara städer och samhällen" i både text och bild som visades i en fotoutställning på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm samt på Klimatpaktens konferens i Stadshuset.

De ungas perspektiv och uttryck var det centrala och utställningen fick stor uppmärksamhet och inspirerade bland annat Stockholm stads miljö- och klimatborgarråd Åsa Lindhagen som direkt fastnade för Gaga Jakhashvili foto “Nästa station: Framtida Stockholm”.

”Jag såg bilderna på en utställning i Stockholms stadshus och tyckte att det var starka bilder. De väckte både nyfikenhet och eftertanke”, säger Åsa Lindhagen och fortsätter; “glädjande nog fick jag möjligheten att träffa två av deltagarna i CYPP igen för att ta emot deras bilder och höra hur de resonerade kring sina verk. Vi hade ett intressant samtal om bildernas olika budskap och hur vi kan kommunicera för att få med oss fler i omställningen till ett hållbart samhälle. Hur förmedlar vi budskapet om en framtid att längta till? Det är otroligt viktigt att unga kommer till tals och att de får verktyg för att förmedla sina perspektiv. Som miljö- och klimatborgarråd är dessa perspektiv mycket viktiga. Det kändes också hoppfullt och energigivande att träffa unga som vill vara med och skapa en bättre värld.”

Michelle Marinkovic och Gaga Jakhashvili var två av sju unga som ingick i Canon Young People Programme 2022 som mötte upp Åsa Lindhagen vid ett personligt möte i Stadshuset för att överlämna sina bilder och texter om hållbara städer och samhällen.

“Att ha fått varit del av Canon Young People Programme har förändrat mitt liv” säger Gaga Jakhashvili. “Jag fick utveckla mig mer inom fotografi, fick testa på att gå utanför mina comfort zones.” “Canon Young People Programme blir en återkommande aktivitet för oss varje år. Kombinationen av storytelling, fotografering och ett ökat medvetande runt FNs globala mål är viktigare än någonsin. Ungas röster blir hörda och vi är ser fram emot att genomföra programmet i Sverige igen 2023”, säger Eva Abarca, Corporate Communication & CSR Professional på Canon och projektledare för 2022 års program.

Om Canon Young People Programme

Canon Young People Programme stärker ungdomar från olika bakgrunder i visuellt berättande och hållbarhetsfrågor. Utbildningsinitiativet genomfördes för första gången i Sverige 2022 och sedan 2015 har fler än 5500 unga utbildats runt om Europa, Mellanöstern och Afrika. De sju svenska ungdomar som deltog under 2022 utbildades i storytelling och fotografering av prisbelönta fotografen Felicia Margineanu. De ungas bilder visades i en utställning på Kulturhuset/Stadsteatern under hösten 2022. Läs mer om programmet här