Canon i samarbete med Mentor Sverige

Canon i samarbete med Mentor Sverige

Canon har ingått partnersamarbete med ungdomsorganisationen Mentor Sverige. Vi tror på goda förebilder och på kraften av närvarande vuxna och är övertygade om att det är avgörande för hur unga mår och hur de utvecklas.

”Samarbetet med Mentor ligger helt i linje med Canons företagsfilosofi och kärna Kyosei som är ett japanskt ord och betyder "Att leva och arbeta tillsammans för allas bästa”. Filosofin ligger som grund för hur vi sköter våra affärer och behandlar varandra”, säger Canons VD Christer Byfors. ”Vi vill genom samarbetet engagera våra medarbetare i Mentor Sveriges verksamhet. Målet är att inspirera och introducera unga till arbetslivet genom olika aktiviteter”.

Christer Byfors
Christer Byfors, VD, Canon Svenska AB

Kraften av närvarande vuxna

I Mentor Sverige rapport ”Förebildseffekten” framgår det att vuxna har en avgörande roll i hur unga mår och ser på sin framtid. Några fakta är:

• 20% saknar en vuxen förebild – och lika många har inte en närvarande vuxen i sitt liv
  • För 13-17 åringar är mående många gånger kopplade till hur skolan upplevs
  • 2 av 5 anser att de saknar verktyg för att uppnå sina drömmar och mål
  • Unga som har en närvarande vuxen mår ofta bättre

Läs Mentor Sveriges rapport om Förebildseffekten här

”Mentor Sverige finansieras till stor del av företagspartners som har en långsiktig ambition och som tror på mentorskapets kraft för att frigöra ungdomars fulla potential. Behovet av fler vuxna förebilder i ungdomars liv är stort och frågan är särskilt aktuell i tider då samhället utmanas på olika sätt. Tack vare stöd från företag kan vi varje år skapa fler möten mellan ungdomar och vuxna genom våra olika mentorskapsprogram”, säger Alexander Rosenberg, Insamlingschef på Mentor Sverige. ”Vi tror på och värdesätter aktiva partnerskap, där många av de vuxna mentorerna, coacherna och inspiratörerna kommer från våra företagspartners. Samarbetet med Canon är ett lysande exempel på detta, där vi på kort tid har genomfört olika aktiviteter med deras engagerade och inspirerande medarbetare. Vi ser nu fram emot att utveckla samarbetet under 2023 och har flera spännande projekt på gång” avslutar Alexander.

Alexander Rosenberg
Alexander Rosenberg, insamlingschef, Mentor Sverige

För att skapa en ljus framtid tillsammans

Canon har redan deltagit i några aktiviteter med Mentor Sverige. I Mentor Boost mötte Canon nyfikna elever på Kungsklippeskolan i Huddinge. Se artikel hos Mentor

Canons marknadsdirektör Erik Åkenes deltog i Mentor Inspo och delade sina erfarenheter om ledarskap och marknadsföring till runt 1400 ungdomar online. ” En ynnest att få möjlighet att träffa och dela erfarenheter med så många ungdomar” säger Erik Åkenes.

Erik Åkenes
Erik Åkenes, marknadsdirektör, Canon Svenska AB

Med Kyosei som filosofi är det naturligt att Canon engagerar sig i socialt hållbarhetsarbete. Vårt fokus är att stötta unga människor på olika sätt. I Sverige har Canon ett samarbete med My Dream Now, Ronald McDonald Barnfond och nu även Mentor Sverige. Vi är även engagerade i Canon EMEAS program Canon Young People Programme. Canon Young People Programme stärker ungdomar från olika bakgrunder i visuellt berättande och hållbarhetsfrågor.