Gå direkt till innehåll
Canons Colorado M-serie består av en moduluppbyggd 1,6 m rullmatad skrivare med två hastighetskonfigurationer och kapacitet för vitt bläck.

Nyhet -

Canons hela rullmatade skrivarserie Colorado stöds nu av programvaran SAi Flexi RIP

Hela Canons rullmatade UVgel-skrivarserie, som består av Colorado 1600- och den nya Colorado M-serien, är nu kompatibel med SAi Flexi – programvaran med allt-i-ett-design för utskrift och skärning, som vänder sig till skylt- och utskriftsleverantörer. Flexi Complete, den senaste versionen av RIP-programmet, stöder samtliga Colorado-modeller för flexibel integrering i ett sofistikerat produktionsarbetsflöde.

SA International (SAi), ledande inom programvaror från design till produktion, har släppt Flexi Complete med drivrutiner för hela Colorado-serien (1630, 1640, 1650, M3 [W] och M5 [W]) och stöder både vit utskrift och utskrift i flera lager. Drivrutinerna i den nya programvaran stöder även Canons FLXfinish+-teknik, som innebär att kunderna kan skriva ut matt, glättad eller blandad matt och glättad yta på en enda utskrift, utan att extra lack behövs.

SAi Flexi

SAi Flexi RIP stöder både Colorado M- och Colorado 1600-serien.

SAi Flexi kan hantera upp till fem skrivare samtidigt och hur många skärare som helst. Här finns en komplett allt-i-ett-lösning för design, utskrift, skärning samt utskrift och skärning. Med korsplattformen Flexi Designer som tillägg, levereras en smidig upplevelse som ger användarna ett flexibelt arbetsflöde från design till produktion. Som standard i samtliga versioner av SAi Flexi finns ett lättanvänt arbetsflöde för utskrift i vitt, där vita lager kan skapas och anpassas. Programmet innehåller en robust 64-bitars RIP-arkitektur som säkerställer optimal prestanda och precision i avancerad färghantering, mappning av dekorfärger, Pantone-matchning, äkta kapsling och färdigställande av banderoller.

Den skalbara och moduluppbyggda Colorado M-serien

Colorado M-serien är en moduluppbyggd 1,6 m rullmatad skrivare med två hastighetskonfigurationer. Den finns också med alternativ för Canons vita UVgel-bläck, som förstärker skrivarens exceptionella produktivitet och som breddar kundernas användningsområde på ett väsentligt sätt.

Den unika sammansättningen i Canons UVgel-bläck underlättar snabb uppbyggnad av täta och ogenomskinliga bilder i färre körningar än med konventionella utskriftstekniker, och utskriften bibehåller sin ursprungliga vithet över tid. UV-gelens speciella egenskaper eliminerar också många av utmaningarna med produktion, rengöring av munstycken och underhåll, som ofta förknippas med vitt bläck. Resultatet blir jämna, felfria utskrifter, mindre bläckåtgång och spill och ökad produktivitet.

Programvaran SAi Flexi RIP stöder även Canons FLXfinish+-teknik, som innebär att man kan skriva ut matt, glättat eller båda delarna på samma utskrift.

Mathew Faulkner, Director, Marketing & Innovation, Wide Format Printing Group för Canon EMEA: ”Canon tror på öppna system, som gör det möjligt för partner och kunder att integrera Canons skrivare i sina arbetsflöden och erbjuder därför ett API-gränssnitt (Application Programming Interface) och ett SDK-kit (Software Development Kit). SAi kunde därför mycket snabbt skapa en drivrutin för Colorado-skrivarna som stöd för full funktionalitet. Det innebär att våra säljpartner som erbjuder SAi som sitt föredragna RIP-program nu kan förse sina kunder med en integrerad lösning – SAi Flexi, som hanterar Canons Colorado-skrivare. Dessutom kan utskriftsleverantörer som redan använder SAi Flexi-programmet nu få alla fördelar med UVgel genom att lägga till Canons Colorado-skrivare på produktionsgolvet, utan att behöva förändra sina arbetsflöden.”

Radisa Peric, Flexi Product Manager på SA International: ”Vi är stolta över att kunna erbjuda vår breda kundbas full support för Colorado-seriens rullmatade UVgel-skrivare. Globalt förekommer programmet SAi Flexi överallt hos skyltföretag och tryckerier, så möjligheten för våra kunder att använda den programvara de föredrar med sina Colorado-skrivare är helt enkelt ett samarbete som alla vinner på.”

Colorado M-serien kommer att visas på drupa 2024 i Canons monter i Hall 8A, B41-1 – B41-8.