Gå direkt till innehåll
På drupa 2024 med temat ‘The Power to Move’  kommer Canon att visa hur de stöttar utskriftsleverantörer för att  de ska kunna omforma sina verksamheter.
På drupa 2024 med temat ‘The Power to Move’ kommer Canon att visa hur de stöttar utskriftsleverantörer för att de ska kunna omforma sina verksamheter.

Canon demonstrerar ‘The Power to Move” på drupa 2024

På drupa 2024 (Messe Düsseldorf, 28 maj – 7 juni 2024, Hall 8a, monter B41-1 till B41-8) med temat ‘The Power to Move’ kommer Canon att demonstrera hur deras kraftfulla kombination av tekniska innovationer, expertteam, utmärkta supporttjänster och dynamiskt samarbete gör det möjligt för utskriftsleverantörer att förändra sina verksamheter. Canons hela portfölj av tekniker för produktionstryck visas, inklusive arkmatade inkjet- och tonerpressar, inkjet-produktionslinjer med höga hastigheter, storformatskrivare för flatbädd och rullmatning samt digitala etikettpressar.

Faktisk användning kommer att simuleras. Heltäckande produktionslösningar kombinerar Canons lösningar för produktiva arbetsflöden, utskriftsmaterial och pressar, med för- och efterbehandlingsutrustning från mer än tio teknikpartner. Genom kunders framgångssagor, innovativa tillämpningar och uppfinningsrika affärsmodeller får besökarna se många kreativa och kommersiella möjligheter för digitalt tryck on-demand.

I centrum för Canons 4 600 m2 stora utställning och gästhörnor står ‘The Core’, som tar besökarna med på en imponerande, multisensorisk upptäcktsfärd vad gäller utskrifternas känslomässiga påverkan och hur bildupplevelser kan berika både liv och affärsverksamheter. ‘The Core’ bjuder in besökarna att lära känna Canon från ett lite mindre familjärt perspektiv och upptäcka hur utskrifter/tryck har styrkan att skapa starka intryck.

Utifrån The Core kommer Canons tekniker att inordnas efter branschsegment: kommersiellt tryck, publicering (inklusive böcker), PR-kommunikation (inklusive direktutskick och detaljhandel), etiketter och förpackningar, inredningsdekor samt interntryck och CAD-utskrifter. I montern levereras produktionslösningar för många olika direkttillämpningar, som återspeglar jobbmixen för kunder i dessa segment. Oavsett om besökarna är intresserade av inkjet eller toner, färg eller svartvitt, små eller stora format, så finns Canons experter tillhands för att ge råd om bästa digitala tryckteknik, arbetsflöden och val av utskriftsmaterial – till verksamheter av alla typer och storlekar. Och naturligtvis med hänsyn till verksamhetens hantering, produktionsvolym, kundprofiler och tillväxtambitioner.

För första gången kommer Canon att visa sitt engagemang för att bli en viktig, betrodd partner inom etikett- och förpackningsmarknaderna genom att på plats producera olika tillämpningar för etiketter, wellpapp och vikta kartonger (se separat pressmeddelande 2024-03-25).

Området ‘Printworks’ i montern handlar om ‘People, Planet and What’s Possible’. Besökare får här inspiration genom att undersöka olika strategier som Canons kunder har infört för att få framgångsrik och hållbar tillväxt och hur Canon på ett lyckat sätt har samverkat med dem för att införa effektiva lösningar. I det här området visualiseras också Canons samarbetsaktiviteter på marknaden för att driva fram innovation och skapa en positiv inverkan på branschen. ‘Printworks’ är även det specifika området för att knyta an till Canons affärsutvecklings-, applikations- och hanteringsexperter. Där kan besökarna undersöka hur de kan få fart på tillväxten genom att få råd om allt från förbättrad produktionseffektivitet, färghantering och kvalitetskontroll, till val av utskriftsmaterial, service- och supportmodeller före och efter installation samt hållbarhet.

Den vikt som Canon lägger vid hållbarhet återspeglas också i hela montern, från individuella produktkaraktäristika till monterns design och valet av det som skrivs ut – där mycket har ett särskilt ändamål för besöks- eller samhällsprojekt. Miljödata för samtliga lösningar och substrat i montern visas också på ett tydligt sätt.

Teknikinnovationer

Drupa-besökarna blir först i Europa med att få se flera av Canons speciella innovationer för produktionstryck, inklusive:

• Den första förhandsvisningen utanför Japan av nya LabelStream LS2000, en vattenbaserad digital etikettpress, som planeras släppas 2025
  • Den europeiska debuten för den nya arkmatade inkjetpressen varioPRINT iX1700, som blir tillgänglig 2025
  • De senaste tillskotten till de snabba, webbmatade inkjetpressarna Canon ProStream och ColorStream: serien ProStream 2000 och modellen ColorStream 8200 (se separat pressmeddelande 2024-03-25)
  • Nya storformatskrivaren för flatbädd, Arizona 2300 FLXflow med PRISMAelevate XL (se separat pressmeddelande 2024-03-25)
  • Nya imagePROGRAF PRO-serien för fotoutskrifter och konsttryck
  • Nya imagePROGRAF GP-serien för imponerande affischproduktion

Alla dessa innovationer består både av kontinuerliga förbättringar av Canons befintliga portfölj liksom av genomslagskraftiga nya produkter som påvisar Canons bestående investering i forskning och utveckling och det orubbliga engagemanget för utskriftsbranschen. Tryckerierna strävar efter att uppnå påtagliga affärsvinster vad gäller produktivitet, flexibilitet och operativ effektivitet med maximal driftstid och minimalt spill. Med den kännedomen kan Canon erbjuda kunderna kraftpaket för utskrift, utöka deras tillämpningsområden och integrera intelligenta automatiseringsfunktioner för att förenkla rutinuppgifter och ge dem möjlighet att fokusera på mervärden.

Utställningarna i montern avrundas av Canons färgskrivare i serien imagePRESS V, de monokroma skrivarserierna varioPRINT TITAN och QUARTZ, liksom Colorado M-serien och UVgel Print Factory tillsammans med Canons tekniska dokumentationssystem för storformat. Och samtliga drivs av PRISMA Suite, de omfattande lösningarna för produktionsarbetsflöden.

Jennifer Kolloczek, Senior Director, Marketing & innovation, Production Printing på Canon EMEA kommenterar: ”Under de åtta åren sedan senaste drupa-utställningen har Canon haft möjlighet till ett framgångsrikt arbete med ett stort antal utskriftsleverantörer och vi har etablerat oss som ledare vad gäller samlat produktionstryck med inkjet-teknik. Vi har också uppnått ledande positioner på de webbmatade, arkmatade och storformatsegment som vi betjänar. På drupa 2024 blir det spännande att med en global publik få dela resultaten av vår ständiga investering i teknik och affärsinnovation. Och att få presentera vår hittills mest omfattande portfölj av kraftfulla tekniker för digitalt produktionstryck och för etiketter och förpackningar – som står redo att stötta våra kunders tillväxt och diversifieringsambitioner. Vi kommer också att lyfta fram alla de samverkansarbeten som hjälper oss finna nya vägar, utvidga införandet av digitalt tryck och inspirera till meningsfulla förändringar mot en mer hållbar framtid.”

”Besökarna får se fängslande exempel på hur utskrifter/tryck har styrkan att skapa intryck på målgrupper, och tydliga bevis på Canons förmåga att skapa tillväxt, utveckling och positiva framsteg – inte bara för våra kunder, utan för hela deras värdekedjor och den bredare utskriftssektorn. Som komplett företag inom bildbehandling är Canon en stark och sund partner för våra kunder och distributionskanaler, med ett tydligt engagemang i kommersiellt och industriellt tryck som strategiska drivkrafter för tillväxt, och med avsikt att etablera och underhålla långsiktiga, blomstrande samarbeten med våra kunder. Vi ser fram emot att få välkomna alla besökare till vår monter i Hall 8a.”

Anm. till utgivare

Fler innovationer som kommer att visas på drupa meddelas vid Canons presskonferens den 28 maj 2024.

Canon Svenska AB är en del i den globala koncernen Canon Inc. som erbjuder produkter och tjänster inom innovativ bildhantering. Allt ifrån kameror, skrivare och tryckeriutrustning till tjänster för lagring och delning av bilder, dokumenthantering och digitalisering av processer. Canon Inc. som grundades 1937 omsätter cirka 4181 miljarder Japanska Yen och har 180 775 anställda – varav 22 214 i EMEA. Canon Svenska har 260 medarbetare och omsätter ca 1 miljard kronor genom direktförsäljning, franchise och fristående återförsäljare. Canon är ett av världens mest forskningsintensiva företag och under 2023 lämnades det in 2 890 USA-patent. Canons filosofi, Kyosei, är att arbeta tillsammans för allas bästa. Där ingår Canons miljöarbete som syftar både till att minska både den egna, och kundernas, miljöpåverkan.

Mer information om Canon finns på www.canon.se.

Elif Bilyar

Presskontakt Kommunikationschef B2B & Corporate +46739788652 LinkedIn
Ola Fors

Produktchef Production Production +46739788904

Mer information om Canon finns på www.canon.se.