Gå direkt till innehåll
Canon firar framgången med varioPRINT 6000-seriens TITAN med nya modelluppdateringar

Pressmeddelande -

Sedan lanseringen 2017 har Canons varioPRINT 6000-serie TITAN sålts i mer än 1 000 enheter inom EMEA och säkrat en marknadsledande position för svartvitt arkmatat produktionstryck. Canon bygger vidare på den framgången och lanserar uppdateringar för serien; ett uppgraderat användargränssnitt för samtliga modeller, en mer robust toner och ett nytt Print Guard Module-alternativ för ännu större beständighet vid bearbetning av dokumenttransaktioner.

Serien levererar sin välkända tillförlitlighet, produktivitet och utskriftskvalitet, inriktar sig på marknader för stora volymer och kan hantera upp till 10 miljoner A4-utskrifter per månad. Serien hanterar en stor mängd monokroma miljöer och finns i tre versioner, Standard, TPxp och MICR, som täcker olika kundmarknader – allmänt kommersiella, böcker, manualer, internt tryck, transaktioner och säkra utskrifter. Standard-, TPxp- och MICR-pressarna finns i flera hastigheter med möjlighet att tillfälligt eller permanent uppgradera hastigheten. De har också flera alternativ för pappersinmatning och moduler för efterbehandling. Canons varioPRINT 6000-serie TITAN kommer att visas i Hall 8a på drupa 2024.

Skräddarsydda för att möta kundens behov

De tre versionerna Standard, TPxp och MICR har optimerats för kommersiellt och internt tryck och för transaktions- och säkerhetsmarknaden. Användarna kan alltså producera många olika applikationer, inklusive böcker on-demand, manualer, transaktionsdokument, direktutskick och finansiella dokument, liksom tillämpningar som skrivs ut på lättviktsmaterial såsom bipacksedlar för läkemedel.

Alla hastighetsmodeller av varioPRINT 6000 TITAN TPxp (transaktionstryck med extra prestanda) är designade specifikt för produktion av transaktionsdokument och direktutskick. Den nyutvecklade och mer slitstarka TPxp-tonern, kombinerad med det senaste tillvalet Print Guard Module (PGM), ger en högre sammanhållningsförmåga och ökar utskrifternas hållbarhet ytterligare – något som är avgörande för att få optimal utskriftskvalitet i miljöer där tung, heltäckande efterbehandlingsutrustning används.

Uppgraderad användning

varioPRINT 6000-seriens TITAN drivs nu med den senaste Mark 10-versionen av PRISMAsync – Canons egen utskriftsserver som bearbetar jobb och övervakar och kontrollerar skrivarfunktionerna. Med upp till åtta timmars avancerad produktionsplanering och schemaläggning blir arbetsflödena mycket effektiva. PRISMAsync bearbetar den realtidsinformation som behövs för att uppskatta nödvändiga operatörsåtgärder och hanterar snabbt fjärrövervakning av en eller flera pressar via PRISMAremote Manager.

Ännu mer bekvämt blir det med det visuella användargränssnittet PRISMAsync med integrerad mediapanel som nu hanteras från ett ny, mer dynamisk användarpanel med en stor 21,5 tums multitouch-skärm i Full HD.

Skalbar teknik

varioPRINT 6000-seriens TITAN finns med temporära eller permanenta hastighetslicenser på 182, 221, 272 och 328 A4-sidor för att anpassas till leverantörernas olika utskriftsvolymer, precis när de behöver det. Via sitt DFD-gränssnitt kan varioPRINT TITAN anslutas till många olika standard- och tyngre utrustningar för efterbehandling. Ett Light Weight Media-kit finns som tillval för utskrifter på ultratunna material (45 g/m2).

Exceptionell kvalitet och nära nog noll ozonutsläpp

Energieffektiv, exceptionellt pålitlig och mycket produktiv med upp till 10 miljoner A4-utskrifter per månad – varioPRINT 6000-serien hanterar stora utskriftsvolymer med exceptionell kvalitet och till drastiskt minskad produktionstid. Gemini-tekniken innebär att den svartvita pressen kombinerar offset-liknande, dubbelsidiga utskrifter i en enda körning, med låg strömförbrukning, utan tonerspill och minimalt ljud och ozonutsläpp.

varioPRINT 6000-seriens TITAN är framtagen med kretsloppsekonomi i åtanke och är byggd med komponenter som kan återanvändas via Canons återköpsprogram i Europa. Energieffektiviteten har förbättrats genom samtidig fixering, låga fixeringstemperaturer och låg värmeavgivning.

Beprövad upplevelse

L’imprimerie Corlet är sedan mer än 60 år tillbaka ett ledande boktryckeri och det tredje största i Frankrike. Jean-Luc CORLET, CEO för Corlet Group: ”varioPRINT 6000 TITAN-pressen finns i gruppens digitala avdelning och uppfyller alla våra krav på varierande, ständigt föränderliga produktionsmiljöer. Vi anser att TITAN är marknadens mest effektiva, arkmatade produktionspress för dubbelsidig svartvit utskrift. Den är det ultimata valet.”

Universitas är ett hållbart digitalt tryckeri i Belgien, med kunder från utbildningssektorn, förläggare, fondsektorer, högskolor, lärosäten och också från B2B-marknaden. Företaget installerade en varioPRINT 6270 TITAN för att flytta över mer av kundernas kortare och mellanlånga svartvita utskriftsjobb från offset till digitalt tryck.

Tom Van Uffelen, ägare på Universitas kommenterar: ”Vi investerade i varioPRINT 6270 TITAN tack vare dess imponerande specifikationer. Särskilt då driftstiden, pålitlig pappersbana, möjlighet att skriva ut på material med 45 g/m2, noggrannheten på registreringen av fram- och baksida, offset-liknande utskriftskvalitet, flexibel hantering och enkel användning för kortare serier. Detta kombinerat med hållbarhetsfördelar som låg energiförbrukning, inget tonerspill och litet eller inget ozonutsläpp, gjorde den här pressen till ett enkelt beslut för vår verksamhet.”

Jennifer Kolloczek EMEA Planning, Marketing & Innovation Senior Director, Production Print, Canon Europe: ”Canons fortlöpande engagemang för innovation spänner över alla kategorier inom produktionstryck. Svartvita tryckta dokument är en viktig och avgörande form av tryckt kommunikation i och med fortsatt tillväxt av digital bokproduktion i korta serier och användning av applikationer som direktutskick. Vårt flaggskepp, den svartvita pressen TITAN i varioPRINT 6000-serien, levererar enastående pålitlighet, kvalitet och energieffektivitet. Den har vunnit förtroende hos majoriteten av de utskriftsleverantörer som investerar i pressar för 200+ sid/min och säkrat den ledande marknadsandelen i det här segmentet sedan själva introduktionen. varioPRINT 6000-seriens TITAN är den perfekta svartvita pressen för stora volymer av till exempel kommersiellt tryck, böcker, läromedel, valmaterial, transaktions- eller säkerhetsutskrifter. Den är en riktig arbetshäst som levererar kompromisslös kvalitet och produktivitet – varenda gång.

För mer information och pressbilder - besök Canons pressrum

Canon Svenska AB är en del i den globala koncernen Canon Inc. som erbjuder produkter och tjänster inom innovativ bildhantering. Allt ifrån kameror, skrivare och tryckeriutrustning till tjänster för lagring och delning av bilder, dokumenthantering och digitalisering av processer. Canon Inc. som grundades 1937 omsätter cirka 4181 miljarder Japanska Yen och har 180 775 anställda – varav 22 214 i EMEA. Canon Svenska har 260 medarbetare och omsätter ca 1 miljard kronor genom direktförsäljning, franchise och fristående återförsäljare. Canon är ett av världens mest forskningsintensiva företag och under 2023 lämnades det in 2 890 USA-patent. Canons filosofi, Kyosei, är att arbeta tillsammans för allas bästa. Där ingår Canons miljöarbete som syftar både till att minska både den egna, och kundernas, miljöpåverkan.

Mer information om Canon finns på www.canon.se.

Elif Bilyar

Presskontakt Kommunikationschef B2B & Corporate +46739788652 LinkedIn
Ola Fors

Produktchef Production Production +46739788904

Mer information om Canon finns på www.canon.se.