Gå direkt till innehåll
Canons Arizona 2300 FLXflow har nya funktioner som underlättar opera-törernas jobb med tjocka utskriftsmaterial.

Canon presenterar Arizona 2300-serien med FLXflow-teknik

Canon presenterar Arizona 2300-serien med FLXflow-teknik, som innehåller nya produktiva funktioner för flatbäddsskrivarserien. Nya FLXflow bygger på befintlig teknik och har inte bara den ursprungliga ‘Hold’-funktionen som hjälper till att hålla ner material på flatbäddsbord utan zoner, utan har också de nya tillvalsfunktionerna ‘Float’ och ‘Instant Switch’ för att förbättra hanteringen av utskriftsmaterialet. Andra funktioner, som extra kvalitetslägen, kontroller för bildlayout och förbättrad arbetsflödesintegrering, levererar ett mer effektivt och produktivt arbetsflöde. Och gränssnittet ansluter automatiseringssystem för kontinuerlig in- och utmatning av material.

Samtidigt lanseras den senaste versionen 2.1 av PRISMAelevate XL, något som fördubblar utskriftshöjden för vissa Arizona flatbäddsskrivare till 4 mm – ett sätt för användarna att skapa unika, taktila konstverk med upphöjt tryck som förstärker och breddar deras produkterbjudanden.

Optimerad användning

Arizona 2300 FLXflow är avsedd för storformatsgrafik i mellanstora till större volymer och hanterar en stor mängd substrat och tillämpningar. På så sätt kan kunder, både interna och kommersiella utskriftsleverantörer, hela tiden anpassa sig till föränderliga konsumenttrender – till exempel en allt större efterfrågan av personaliserade och skräddarsydda applikationer – och ändå säkerställa att anpassningen förblir ekonomiskt genomförbar, även för prov och enstaka beställningar.

FLXflow erbjuder unika, patenterade funktioner som inte bara innebär att användarna kan hålla ner utan också föra fram materialet på tre olika sätt – Hold, Floatoch Instant Switch. På så sätt kan de snabbare och enklare flytta tyngre och oregelbundet formade substrat runt bordet. Hold-funktionen, som finns i den ursprungliga FLOW-tekniken, håller utskriftsmaterialet på plats med en patenterad luftströmsteknik. Med automatisk mätning och justering av luftströmsnivåerna för att hålla olika material på plats blir placeringen flexibel och det krävs mycket mindre maskning och tejpning. Operatörerna kan alltså färdigställa jobben ännu snabbare.

Canons Arizona 2300 FLXflow
Canons Arizona 2300 FLXflow kommer med nya funktioner för ‘Float’ och ‘Instant Switch’ som förbättrar hanteringen av utskriftsmaterialet.

Den nya Float-funktionen är ett tillval som trycker luft från bordet uppåt och skapar en kudde, så att man kan placera tjockt eller krävande material som glas eller stora Dibond- och plywoodark på ett enkelt sätt och minska risken för materialskador eller spill. Funktionen ger också jämnare registrering av alla slags utskriftsmaterial via ‘floating without drifting’ så att flera delar av materialet kan positioneras exakt och samtidigt. Med funktionen Instant Switch kan operatören enkelt ändra från Hold till Float genom att använda skrivarens fotpedaler för att ta bort material från bordet och minska risken för skador.

Upphöjt tryck och struktureffekter ger gränslös kreativitet

Den senaste PRISMAelevate XL-versionen 2.1 fördubblar utskriftshöjden till 4 mm. Nu kan användarna skapa unika, taktila konstverk med upphöjt tryck som förstärker och breddar deras produkterbjudanden. Användarna får möjlighet att testa nya applikationer som fasta skyltar med struktureffekt och mervärde, dekorerade produkter, utmärkelser, dekormaterial och förpackningsprototyper, liksom tillämpningar för synskadade. Utskrifterna är tåliga och behöver ingen ytterligare efterbehandling som laminering eller sprejlackering, något som ger mindre spill och högre produktionseffektivitet.

PRISMAelevate XL
PRISMAelevate XL kan nu leverera 4 mm upphöjt tryck.

Maximera driftstiden

Alla som använder Arizona 2300 FLXflow kan också dra nytta av Advanced Image Layout Controls, som innebär att justeringar kan göras vid skrivaren i sista minuten – ett flexibelt sätt för att placera substaten på bordet och minska spill av dyrbara material. Produktiviteten höjs ytterligare genom serviceverktyg som PRISMAservice, som förutser underhåll och underlättar auktoriserad fjärrsupport från kunniga servicetekniker för att maximera driftstiden.

Uppgradering på plats

Kunder med nuvarande Arizona 2300 med FLOW-teknik kan uppgradera sin skrivare till den senaste versionen med FLXflow-funktioner, inklusive tillvalsfunktionerna Float och Instant Switch. Uppgraderingarna innefattar även nya funktioner som Advanced Image Layout Controls. Man kan också lägga till programvaran för arbetsflödet, PRISMA XL Suite, för att få en förhandsgranskningsfunktion, se den slutliga produktens utseende före utskrift och ha möjlighet att göra nödvändiga justeringar. Allt det här sparar tid, möjliggör förhandsgranskning av komplexa, upphöjda jobb i flera lager och ger även möjlighet till kostnadsuppskattning innan utskrift.

Matthew Faulkner, EMEA Marketing & Innovation Director, Wide Format Printing Group, Canon Europe säger så här: ”På Canon fokuserar vi på den fortlöpande utvecklingen av vår flatbäddsteknik genom nära samarbete med marknad och kunder, och för att ta fram produkterna – från våra skrivarserier till den programvara som stöder dem. Med detta i åtanke har vi designat Arizona 2300 FLXflow som är flexibel och levererar högkvalitativa applikationer med större effektivitet och produktivitet i arbetsflödet. Och våra serviceverktyg, som PRISMAservice, hjälper till att bibehålla högsta driftstid och ge maximal produktivitet för våra kunder. Med de nya funktionerna i vår FLXflow-teknik, och med tillägget ‘Float’, kan operatörerna mycket enklare hantera oregelbundna eller tjocka substrat, något som öppnar möjligheter för att producera ett bredare utbud av tillämpningar med mervärde.”

”Tillsammans med vår senaste version av PRISMAelevate XL, som kan leverera upphöjda utskrifter på 4 mm, har möjligheterna blivit ännu fler. Vi överraskas hela tiden av kunder som producerar kreativa tillämpningar och det blir spännande att se vad de kan skapa med de här nya funktionerna.”

Design med miljöhänsyn

Med minskat spill och lägre energiförbrukning än sina föregångare har Arizona 2300 FLXflow en mer hållbar design. FLXflow-teknik kräver mindre maskning och underlag för att hålla materialet på plats, något som ger mindre spill. Serien förbrukar åtminstone 15 % mindre energi jämfört med sina UVhalid-föregångare och har strömsparfunktioner som korrekt utskrift redan vid första tillfället samt direkthantering. Bläcken är GREENGUARD Gold-certifierade och säkerställer att utskrifterna kan användas i känsliga miljöer som sjukhus, skolor och andra offentliga miljöer.

Arizona 2300 med FLXflow-teknik är moduluppbyggd och kan uppgraderas på plats med tillvalet rullmedia och FLXflow-teknik. Uppbyggnaden i moduler ligger i linje med andra aktuella innovationer för Canons flatbädds- och rullmatade produkter, till exempel Colorado M-serien. Livslängden ökar och teknikinvesteringen blir smartare och mer hållbar när verksamheten växer, utan att man behöver investera i en helt ny enhet.

Kunderna kan också dra nytta av Canons återtillverkningsprogram, där använda Arizona-skrivare kan bytas in vid inköp av en ersättare. De äldre systemen inspekteras, servas och förbereds för försäljning som renoverade skrivare, något som förlänger Arizonas livscykel ännu mer.

Arizona 2300 FLXflow kommer att finnas tillgänglig från juni 2024 och debuterar live på ISA, Orlando/Florida, USA från 10-12 april 2024. Första offentliga visningen av Arizona 2300 FLXflow i Europa sker på drupa 2024 i Canons monter B41-1 till 8 i Hall 8a. PRISMAelevate XL 2.1 blir tillgängligt från den 10 april via ackrediterade partner och via Canons egna säljorganisationer.