Gå direkt till innehåll
Manyasiri ‘Pear’ Chotbunwong (till v.) och Raheen Fatima (till h.), vinnare av U21s och U16s 2023 Canon Young Champion of the Year Award

Canon uppmärksammar hållbarhetsförkämpar vid Global Good Awards 2024

Canon EMEA, marknadsledare inom bildbehandling, fortsätter sponsra kategorin Canon Young Champion of the Year på Global Good Awards för femte året i rad för att uppmärksamma unga kämpars prestationer. Bidrag till den kategorin tas emot från och med idag och sista dag är den 3 maj.

Canon Young Champion of the Year Award värdesätter unga ledare som framgångsrikt driver positiva förändringar i alla hållbarhetsområden och som använder sina exempel för att vidta åtgärder. Utmärkelsen startade som en förlängning av Canon EMEA:s Young People Programme, som ger unga människor den kunskap, skicklighet och det självförtroende som behövs för att hantera hållbarhetsfrågorna de brinner för genom att använda kreativitet och kritiskt tänkande.

Förra året utsågs Raheen Fatima och Manyasiri ‘Pear’ Chotbunwong till vinnare i ålderskategorierna under 16 och under 21. Juryn lovordade Raheens arbete som förkämpe, där hon hjälpte till att utbilda unga människor runt om i världen inom många olika ämnen och använde FN:s mål för hållbar utveckling som ett ramverk. Idag har Raheen utbildat över 5 000 unga människor från 20 olika länder.

Manyasiri ‘Pear’ Chotbunwong, grundare av den kvinnliga icke-vinstdrivande hälsoorganisationen H.E.R. (Health. Equity. Respect) uppmärksammades för sina insatser att stödja kvinnors tillgång till menstruationsprodukter, utbildning, sjukvård och anställning. Genom sin organisation har hon hjälpt till att distribuera mer än 10 000 återanvändningsbara och FDA-godkända fiberbindor av sockerrör till kvinnor i fem länder, genom samarbete med över 30 skolor och frivilligorganisationer.

Tidigare vinnare i Canons kategori har fortsatt representera Canon vid globala evenemang, inklusive vid Expo 2020 i Dubai, och några av förra årets finalister dök upp i en global videokampanj i TV och på sociala medier med Warner Brothers varumärke Discovery, Cartoon Network.

Peter Bragg, chef för Canon EMEA Sustainability & Government Affairs: ”Vi är stolta över att sponsra Global Good Awards för femte året i följd. Jag ser fram emot tillämpningar under de kommande månaderna som visar de unga hållbarhetskämparnas hårda arbete och prestationer. Vi befinner oss i en viktig tid där vi ska uppmärksamma unga hållbarhetsförkämpar som gör verklig skillnad i sina samhällen.”

Vinnaren av årets Canon Young Champion of the Year Award utses av en jury, där bland andra Steve Kenzie, förvaltningschef för FN:s Global Compact Network UK, Georgina Stevens, hållbarhetsrådgivare och författare av Be the Change Books, Jodie Bailey-Ho, finalist 2023 i Canon Young Champion of the Year och Laura El Tantawy, fotograf och Canon-ambassadör ingår.

Detaljer om kategorin Canon Young Champion of the Year

Utmärkelsen avser två kategorier – under 17 års ålder och under 25. Deltagandet är kostnadsfritt och vi välkomnar bidrag från deltagare i Canons ungdomsprogram och från externa unga förkämpar. Juryn bedömer tillämpningar från fler än en kandidat per bidrag, till exempel där grupper eller syskon har jobbat tillsammans för att kampanja för ett gott syfte. Bidrag kan skickas in nu och sista anmälningsdagen är den 3 maj 2024.

Deltagare måste skicka in högst 1 250 ord, en personlig video och högst sex tagna bilder för att berätta sin story och vilken förändring de har jobbat för. FN:s Sustainable Development Goalsanvänds som guide och bidragen kan fokusera på alla aktivitetsformer inom social och miljömässig hållbarhet, oavsett om det gäller ett lokalt samhällsprojekt eller ett större, globalt initiativ.

Vinnarna av Young Champion Award kommer att få ett Canon EOS R50 Content Creator-paket och bjuds in till en Masterclass med en Canon-ambassadör. Finalister i slutomgången får också ett diplom, en hållbart tillverkad medalj och en gemensam Masterclass med en Canon-ambassadör.

Deltagare över 18 år kan själva skicka in ett bidrag, alternativt nomineras av en förälder, vårdnadshavare, företag eller den välgörenhetsorganisation eller liknande som de samarbetar med - som en integrerad del av ansökningsprocessen.