Gå direkt till innehåll
Nya ColorStream 8200 är nu seriens mest produktiva modell och har en maxhastighet på upp till 200 meter per minut.

Pressmeddelande -

Canon utökar sin marknadsledande portfölj av rullmatade inkjetpressar med hög hastighet – nu kommer ColorStream 8110 och det nya flaggskeppet ColorStream 8200

Efter framgången med ColorStream 8000-seriens snabba, webbmatade inkjetpressar utökar Canon idag serien med två nya modeller: ColorStream 8200 och 8110. ColorStream 8200 är nu seriens mest produktiva modell och har en maxhastighet på 200 meter per minut. Med 110 meter per minut är modellen ColorStream 8110 perfekt för utskriftsleverantörer som vill investera i en ny ColorStream-press, och ändå behålla sin befintliga efterbehandlingsutrustning.

Alltsedan lanseringen 2011 har ColorStream-serien visat sig vara en attraktiv investering för stora produktionsvolymer och mer än 1 800 torn har installerats över hela världen. Nya Canon ColorStream 8200 bygger vidare på denna kundefterfrågan och är till dags dato den mest produktiva och automatiserade ColorStream-pressen. Här minimeras behovet av manuella insatser och driftstid och effektivitet ligger på topp. I maxhastighet levererar ColorStream 8200 2 692 A4-sidor per minut. Med den produktiviteten är pressen perfekt för affärskommunikation, transaktions- och boktryckerier och utskriftsleverantörer som enkelt måste kunna hantera produktionstoppar och ändå producera en blandning av utmatningar, inklusive transaktionsdokument, publikationer, böcker, direktutskick och bipacksedlar.

Canon har utökat ColorStream 8000-serien med två nya modeller: ColorStream 8200 och 8110.

De nya modellerna ColorStream 8200 och 8110 har samma utskriftskvalitet som de befintliga 8000-modellerna och de har äkta1200 dpi skrivhuvuden samt vattenbaserade polymerbläck med riktigt mättade pigment. Allt detta ger ett stort färgomfång på obestruket, återvunnet, inkjetbestruket och inkjetbehandlat papper utan förbehandling. Användningen av tåliga, hållbara komponenter i de nya modellerna, som automatisk skarvning och tät kommunikation med efterbehandlingsenheter, visar Canons fokus på att stödja kunderna för att uppnå topproduktivitet och samtidigt minska den miljömässiga inverkan som produkterna och hanteringen ger.

För att maximera effektiviteten i ColorStream 8000-serien kan kunderna kombinera den med PRISMAproduction, en integrerad, skalbar, högpresterande plattform för hantering av arbetsflöde och produktion, som automatiserar och integrerar datainmatning och konvertering, prepress och utskrift. PRISMAproduction förbättrar filer för högpresterande produktionstryck och möjliggör AFP och PDF tryckbarhetskontroll och förberedelse, datautökning och siduppläggning i ett flexibelt utskriftsarbetsflöde – via en enda plattform. Med batchfunktionen i PRISMAproduction kan kunderna optimera sin orderbearbetning och produktionsserie enligt den pågående trenden för mindre upplagor, något som ger en effektiv utmatningshantering med ColorStream 8000-serien.

PRISMAproduction
ColorStream 8000-serien kan kombineras med PRISMAproduction, en integrerad, skalbar och högpresterande skalbar plattform för hantering av arbetsflöde och produktion.

Hans Schmidbauer, Director, Marketing & Innovation, Commercial Print på Canon EMEA: ”ColorStream 8000-seriens kunder har varit nöjda med pressarnas robusta konstruktion och utskriftskvalitet. De har berömt automatiseringsnivån, den exceptionella driftstiden och påföljande OEE-prestanda (overall equipment effectiveness). Med introduktionen av det nya flaggskeppet ColorStream 8200 hjälper vi till att stärka kundernas produktivitet ännu mer, utan att kompromissa med pålitlighet eller kvalitet. Och eftersom leverantörer av tjänster för affärskommunikation och förläggare är angelägna om att producera böcker och dokument på mer enkelt återvunna, obestrukna papper, så är vi övertygade om att de kommer att tycka att nya ColorStream är särskilt tilltalande.”

Nya ColorStream 8200 världsdebuterar i Canons monter, Hall 8a, på drupa 2024, som en del av en heltäckande lösning för bokproduktion on-demand. Med inbyggd Hunkeler-utrustning för för- och efterbearbetning kommer pressen att producera bokblock med automatisk skarvning, skiftande format, olika sidantal och olika längder på bokryggar – för alla upplagestorlekar och med maximal utskriftshastighet på 200 meter per minut. ColorStream 8200 levererar enastående produktivitet, effektivitet och kvalitet både för utskrift och efterbehandling.

Canon Svenska AB är en del i den globala koncernen Canon Inc. som erbjuder produkter och tjänster inom innovativ bildhantering. Allt ifrån kameror, skrivare och tryckeriutrustning till tjänster för lagring och delning av bilder, dokumenthantering och digitalisering av processer. Canon Inc. som grundades 1937 omsätter cirka 4181 miljarder Japanska Yen och har 180 775 anställda – varav 22 214 i EMEA. Canon Svenska har 260 medarbetare och omsätter ca 1 miljard kronor genom direktförsäljning, franchise och fristående återförsäljare. Canon är ett av världens mest forskningsintensiva företag och under 2023 lämnades det in 2 890 USA-patent. Canons filosofi, Kyosei, är att arbeta tillsammans för allas bästa. Där ingår Canons miljöarbete som syftar både till att minska både den egna, och kundernas, miljöpåverkan.

Mer information om Canon finns på www.canon.se.

Elif Bilyar

Presskontakt Kommunikationschef B2B & Corporate +46739788652 LinkedIn

Mer information om Canon finns på www.canon.se.