Caparols nyhetsbrev - 2012-03 Mars

Caparols nyhetsbrev - 2012-03 Mars

Det finns siffror som betyder mer än andra.
Siffran 1 till exempel. Den är ju bra. Den kommer först. 24, julafton, är ett annat exempel. På chokladhjulet på Liseberg satsar jag alltid på nummer åtta. Jag vinner aldrig. Det är ju också speciellt på sitt sätt. I många religioner dyker talen 3 och 7 upp titt som tätt och kopplas till viktiga händelser.

Det finns dock ett tal som lyser allra starkast. Det är 21. Börje Salmings tröjnummer i Toronto Maple Leafs. Numret på Sveriges första och största internationella hockeystjärna.

Jag hade nöjet att få träffa Börje Salming härom veckan. Karln är ju 60 år, men det har han nog inte begripit själv. Dagen efter vårt möte skulle han resa till Moskva för att spela en uppvisningsmatch på Röda Torget. Jag kan tänka mig att Krutov, Larionov, Fetisov, Makarov, Kasatonov och de andra i gamla Big Red Machine fick en svettig stund. Salming såg ut att vara i fin form.

Jag tror att de flesta svenska vuxna pojkar någon gång drömt om att få spela i samma lag som Börje Salming. Han är ju ett superproffs med unika egenskaper och stor internationell erfarenhet. Allt presenterat med en avväpnande kaxighet. Det är egenskaper och attityder som vi på Caparol känner oss väldigt bekväma med.

Därför vill vi, stolt och glatt, presentera Börje Salming som vår partner i marknadsföringen under 2012!

I detta nyhetsbrev berättar vi om en färg som på ett unikt sätt gör det möjligt att tapetsera och måla på gamla tapetserade ytor, vi påminner om CARAT – världens enda självrengörande oljefärg för träfasader och presenterar trendkulörerna 2012!

Trevlig läsning!
Bengt Jacobson, VD Caparol Sverige AB

SÄKERT SÄTT ATT RENOVERA TAPETSERADE VÄGGAR
Målade innerväggar blir allt vanligare i svenska bostäder. Enligt Sveriges färgfabrikanters förening ökar efterfrågan kraftigt år efter år på målade väggar och de flesta fastighetsägare, inredare och byggbolag väljer därför målat som standard vid nyproduktion och renovering.

Under lång tid har tapeter mer eller mindre varit standard som väggmaterial vid nybyggnation av bostäder. Tapetserade väggar ställer ofta till bekymmer vid renovering. Blåsbildning och släpp från underlaget är snarare regel än undantag när man målar eller spacklar på tapeterna.

Nu finns en fungerande lösningsmedelfri grundfärg som effektivt patenterar tapetskikten och ger ett säkert underlag för bredspackling och vidare tapetsering eller målning. Produkten heter Filtergrund. När tapeten spaltats ned och lösa pappersrester tagits bort målas hela ytan med Filtergrund. Färgen ger en något strukturerad yta som ger ett bra underlag för bredspackling och fortsatt målning med tex Supertäck väggfärg eller för nya tapeter.

Filtergrund har dessutom en isolerande förmåga och isolerar effektivt mot genomslag från vattenskador, sot och nikotin. Mer information finns på produktbladet som kan laddas ner här. Titta även gärna in på www.malaovertapeten.nu där du kan få tips och inspiration!

SJÄLVRENGÖRANDE FÄRG FÖR TRÄFASADER
Att hålla en fasad ren från smuts, alger och mögel är en av fasadfärgens viktigaste uppgifter. Med hjälp av Caparol Clean Concept och nano-kvarts teknologi har AmphiSilan NQG löst problemet för många fastighetsägare med putsade fastigheter de senaste åren.

Sedan sommaren 2011 finns även CARAT – världen första självrengörande färg för träfasader.

Den grundläggande teknologin hämtade vi från AmphiSilan NQG, vår färg för putsfasader som har en dokumenterad förmåga att hålla putsfasader rena och torra på ett unikt sätt.

Den självrengörande teknologin, som vi kallar Caparol Clean Concept, anpassades i ett flerårigt utvecklingsarbete för att kunna ge samma effekt även i en färg med bindemedel avsedda för träfasader.

Resultatet lanserades sommaren 2011 – CARAT, vår vassaste färg för träfasader. Mottagandet blev överväldigande och det positiva gensvaret från målare och konsumenter var överväldigande.

CARAT är dock en färg med fler spännande egenskaper än den självrengörande ytan. CARAT är effektiv i hela färgskiktet och effektiv vidhäftning och fukttätning i bottenskiktet, fyllighet och flexibilitet i mellanskiktet och långtidsskydd mot smuts och påväxt på ytan.

Carat är en framtidsfärg som bygger på ny smart och effektiv teknologi som utrustat den med en rad starka egenskaper och fördelar. De viktigaste att lägga på minnet är de här:

Carat håller rent
Färgen har ett unikt hårt, formstabilt och klibbfritt ytskikt som med hjälpa av nano-kvarts partiklarna är smutsavvisande. Samtidigt skapar den ett effektivt skydd som hindrar fukt att tränga in. Ytskiktets unika struktur gör också att fasaden vid regn spolas ren och torkar snabbt. En ren, snabbtorkande yta minimerar effektivt möjlig­heten för smuts, alger och mögel att få fäste. Fasaden behåller därför sin vackra färg och lyster under lång tid.

Carat täcker
Den höga torrhalten ger suverän täckförmåga. Färgen har dessutom penetrerande olja som tränger in i träet och skyddar. Carat har ca 50% högre torrhalt än traditionella färger.

Du slipper dessutom måla med grundfärg. Två strykningar med Carat räcker på en trären yta.

Carat är snabb
Carat är en både lätt och snabb färg att arbeta med. Den är dammtorr efter bara två timmar och övermålningsbar redan efter 10 timmar, väsentligt snabbare än traditionell Alkydoljefärg med andra ord.

Dessutom är den både lätt och skön att måla med, vid strykning känns den som en klassisk oljefärg.

Se filmen om CARAT

DAGS FÖR SENSUAL DELIGHT
Även om vitt i olika nyanser är den vanligaste kulören på svenska hems innerväggar så är det viktigt med trendig inspiration. Trenderna i vår färgkarta kommer från en omfattande spaning som gjorts på europeiska trendinstitut. Kulörerna kommer vi att se på kläder, möbler, accessoarer mm. Och naturligtvis på en och annan vägg.

Vår aktuella färgkarta, Trend 12, innehåller 22 kulörer som grupperats och kombinerats efter fem olika trendriktningar. I våra butiker kan man se kulörerna uppmålade på större prover och naturligtvis hämta sitt exemplar av färgkartan. Välkommen in.