Caparols nyhetsbrev - 2012-04 April

Caparols nyhetsbrev - 2012-04 April

En glad prick i naturen.
När man rör sig i skog och mark så här års så kan man se det ganska ofta. Medelålders herrar som ivrigt pekar ner i den vintervissna vegetationen och med glatt darr på rösten säger ”Titta älskling, där är en sån där!” ”Ja, har du sett, en vårlök” svarar den medelålders mannens hustru. Hon är också glad över att se den glada färgpricken, men också över att hon vet vad blomman heter. ”Vad fin” säger den medelålders mannen ”Vad härligt med lite färg. Äntligen.”

En liten ynka gul färgprick på en gråbeige vägren får alltså en sansad mellanchef att rycka till av glädje. Det är ju faktiskt helt underbart. Tänk då hur glad han skulle bli av ett nymålat hus! Färg- och måleribranschen är ju rena nöjesindustrin!

I detta nyhetsbrev berättar vi om en ny färg som ger träfasader exceptionellt lång glans- och kulörhållbarhet, vi avslöjar bitar av årets marknadsföringsplaner och vi presenterar vår senaste återförsäljare!

Trevlig läsning!
Bengt Jacobson, VD Caparol Sverige AB

En exceptionellt fin fasad
Lagom till årets utomhussäsong lanserar Caparol en ny akrylatfärg för träfasader. Färgen heter INTACT och är på flera sätt en helt ny generation av akrylatbaserad träfasadfärg. Såväl glans- och kulörbeständighet som täckkraft samt motståndskraft mot alger och mögel håller en exceptionellt hög nivå.

INTACT har noggrant testats i såväl laboratorium som naturliga förhållanden för att säkerställa att den har de egenskaper vi varit ute efter. Testerna har genomförts mot alternativa formuleringar samt de mest sålda akrylatfärgerna på marknaden.

Ett nytt bindemedel ger INTACT en exceptionellt bra kulör- och glansbeständighet. Färgen står på ett unikt sätt emot nedbrytning av solens UV-strålar och andra klimateffekter. Detta gör att INTACT ser nymålad ut riktigt länge.

En mycket hög halt av täckande pigment ger INTACT en enastående täckkraft. Redan en strykning med vitt på en svart yta ger i det närmaste perfekt täckning.

INTACT är dessutom på ett unikt sätt skyddad mot påväxt av alger och mögel. Den ingående kombinationen av fungicider skyddar ytan från första dagen och under lång tid framöver genom användning av bland annat sk inkapslade fungicider.

INTACT finns i Caparols butiker i maj.

Börje Salming i Caparols marknadsföring
En av Sveriges mest framgångsrika idrottsmän genom tiderna kommer i år att synas i Caparols marknadsföring. Börje Salming var en av de allra första europeiska hockeyspelarna som lyckades i NHL. I NHL spelade på den tiden nästan endast spelare från USA och Canada och det fanns en utbredd uppfattning om att spelarna i NHL var överlägsna sina europeiska kollegor. Endast ryssarnas Big Red Machine kunde mäta sig med dem. Börje Salming fick ägna mycket av sina första år åt att visa att NHL-uttrycket Chicken-Swede inte gällde honom. En oerhört proffsig inställning till sitt jobb, en rejält hög smärttröskel och en avspänt kaxig attityd gjorde Börje Salming till en av NHLs mest hyllade spelare. Hans insatser banade också väg för fler svenskar att få chansen i NHL och än i dag är Börje Salming legendarisk i Toronto där han spelade i 16 säsonger.

Börje Salming är utan tvekan en av Sveriges riktigt stora superstjärnor. Han har även efter att ha avslutat sin aktiva karriär lyckats bevara sin stjärnglans och de flesta pojkar i åldern 30 till 60 år skulle utan tvekan välja in Börje i sitt eget all-star hockeylag.

I år spelar Börje Salming för Caparol.

Vi känner oss väldigt bekväma med att jobba med proffs. Den största delen av vår kundkrets är ju proffs. Målarproffs. Börjes avspända och trevligt kaxiga attityd känns också hemtam. Vi är övertygade om att vi kan vara den bästa partnern för de flesta målarproffs i Sverige. Alla vet bara inte om det ännu.

Ni kommer att se Börje i våra proffsannonser i måleritidningar, i annonser och utskick till konsument och i flera andra sammanhang under året.

The King is back!

Äntligen en riktig färgbutik i Floda!
Kent P Måleri som är ett väletablerat måleri i utkanten av Göteborg, har utökat sin verksamhet och öppnat färgbutik. Butiken ligger i smakfullt nyrenoverade lokaler i Floda centrum.

”Vi kände att det var dags att ta ett nästa steg i utvecklingen av måleriet. När våra kunder ville titta på färgprover eller på tapeter hade vi sällan något material att visa. Nu kan vi ta hand om kunden hela vägen och hjälpa dem att välja material. När man får in kunden i en fin butik är det också lätt att få dem att göra mer än de från början tänkt sig. Det är ju ren merförsäljning som vi inte kom åt tidigare”

”Alla produkter som säljs i butiken används också av vårt måleri. Vi vet att produkterna håller proffskvalitet och vi kan med vår yrkeserfarenhet även ge kunden tips som underlättar arbetet” säger Tomas Pettersson, som äger måleriet tillsammans med grundaren Kent Pettersson och Magnus Kjellgren.

Andra effekter som Tomas ser fram emot är att med egen brytmaskin och komplett butikslager behöver han aldrig stå utan varor till måleriet. Målarna börjar sin dag i butiken, vilket minskar målarnas spilltid och ger mer tid till produktion.

Butiken kommer också att generera jobb åt måleriet. Allt fler husägare väljer att köpa hantverkstjänster. Förbättrad ekonomi och mindre tid är bidragande orsaker. ”Gör man det lätt för kunden att hitta en bra hantverkare så ökar effekten ytterligare” säger Lena Dirfors, som är ansvarig för butiken.

Kopplingen mellan Måleri och butik inger trygghet hos konsumenten, vilket är grundläggande för de allra flesta som köper färg för att måla om huset. Man vill veta att man väljer rätt. Man vill göra som proffsen gör.