Caparols nyhetsbrev - 2012-06 Juni

Caparols nyhetsbrev - 2012-06 Juni

En inspirerande olycka
Båten rullade glatt av trailern och ner i vattnet. Den flöt perfekt, det glänste i det nypolerade skrovet och botten var nymålad och slät. Fri från snäckor och havstulpaner. Motorn startade direkt (på femte försöket) och med ett brett leende styrde jag båten mot hemmahamnen. Solen sken. Det här är en av de bästa dagarna på året. Kanske den allra bästa.

Framme vid bryggan visade det sig att akterförtöjningen hade försvunnit under vintern. Inget kunde dock förstöra mitt strålande humör. Jag klädde raskt av mig och hoppade i vattnet för att fästa en ny tamp i bottenfästet.

Då märkte jag av den ökande internationaliseringen. Jag trampade på ett invandrat japanskt ostron. De lär vara helt OK att äta med lite rödlök och vinegrette. Det var dessutom vasst som en rakkniv och skar ett snyggt snitt i tån.

Jag hoppade vigt upp i båten. Innan jag hunnit tejpa ihop tån med lite silvertejp droppade det blod på den grå durken. Fantastiskt! Vilken snygg färgkombination! Där hittade jag inspirationen till färgsättning av fönstren på sommarstugan.

Om du vill bli inspirerad på ett lugnare sätt så rekommenderar jag ett besök på vår hemsida www.CaparolWasHere.se. Där finns det 40 aktuella och hållbara färgsättningsförslag för utvändig målning.

I detta nyhetsbrev berättar vi bla om den senaste tekniken för att hindra påväxt av alger och mögel, och en ny färgkarta.

Trevlig läsning!
Bengt Jacobson, VD Caparol Sverige AB

Ny teknologi ger Caparols målarfärger oslagbart skydd mot mögel och alger
INTACT och CARAT är målarfärger som innehåller ett unikt intelligent skydd mot påväxt av alger och mögel. En nyutvecklad och avancerad kombination av snabbverkande och långtidsverkande skydd håller den målade ytan ren från påväxt under en väsentligt längre tid. (Se förklarande diagram här.)

• Kickstart – INTACT skyddas aktivt omedelbart efter att den målats. En målad yta kan angripas av sporer från alger och mögel redan innan den torkat. Det är därför viktigt att ytan skyddas redan från början. Vi kallar det Kickstart.
  • Standardskydd – När ”Kickstartskyddet” dränerats ut tar skyddande ämnen av standardtyp över och motverkar angrepp på färgens yta.
  • Långtidseffekt – När ”Standardskyddet” tar slut träder långtidseffekten in. Detta skydd hjälper till att hålla fasaden ren under väsentligt längre tid.

Effekten av Caparols unika trestegsskydd mot påväxt av alger och mögel är att den målade fasaden ges väsentligt bättre möjlighet att behålla sitt nymålade utseende under lång tid. Caparols trestegs-skydd används i INTACT akrylatfärg och CARAT oljefärg.

INTACT akrylatfärg behåller glansen
INTACT representerar en helt ny generation akrylatbaserad målarfärg, utvecklad för att bevara hus och byggnader vackra riktigt länge. INTACT står emot solens UV strålar och miljöns nedbrytande effekter på ett unikt sätt och ingen annan akrylatfärg behåller den nymålade lystern längre.

Tester i såväl laboratoriemiljö som på fältet visar att INTACT behåller ursprungsglansen bättre än någon annan akrylatbaserad målarfärg på marknaden. Diagrammet (som visas här) visar resultat från laboratorietest. Intact jämförs med en marknadsledande akrylatfärg och testperioden motsvarar ungefär en förväntad livslängd på en produkt av denna typ.

Inspiration för färgsättning ute
Inte nog med att Caparol presenterar nya målarfärger, inför årets fasadmålningssäsong ger Caparol dessutom ut två nya inspirerande färgkartor. Färgkartorna innehåller inspirerande färgsättningsförslag för i första hand träfasader. Naturligtvis kan färgsättningarna användas även på andra ytor.

De två nya inspirationsfärgkartorna är uppdelade i kalla respektive varma färgsättningar. De kalla färgsättningarna utgår från fasadkulörer i grått, blått och grönt medan de varma färgsättningarna i huvudsak baseras på fasadfärger i vitt, rött och gult.

Vår utgångspunkt är att färgsättning av husfasader inte ska vara uttalat trendigt utan snarare hållbart och klassiskt. En fasad målad med bra målarfärg förväntas klara sig i många år och ska passa in såväl i omgivande natur och bebyggelse som i de olika årstiderna. Med detta i fokus har vi tagit fram 40 färdiga kombinationer som är hållbara och klassiskt nordiska men med modern touch.

Färgkartorna finns i butikerna om någon vecka men redan nu finns färgsättningarna på vår hemsida www.CaparolWasHere.se Välkommen in!